Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Suky? Při výrobě houslí jsou nežádoucí

Cheb /ROZHOVOR/ - Kouzlo výroby houslí a kytar objevil dvaadvacetiletý Petr Kokeš z Pacova až na vysoké škole. Dnes studuje výrobu těchto nástrojů na chebské Houslařské škole při Integrované střední škole Cheb. Podle něj se konstrukci hudebních nástrojů věnuje mnohem více lidí, než se ve skutečnosti zdá.

28.10.2013
SDÍLEJ:

Mladý výrobce nástrojů Petr Kokeš.Foto: Deník/Jan Buriánek

I když sám přiznává, že neví, jestli se bude výrobě kytar věnovat po celý život, nyní ho tato činnost zajímá více než cokoliv jiného kdy jindy. Deník mu položil několik otázek.

Co vás k houslařství přivedlo?

Pokud si dobře pamatuji, tak jsem se o něčem, jako je houslařská škola, dozvěděl v Českých Budějovicích na výstavišti, kde se škola prezentovala. Tenkrát jsem byl v prváku na stavební průmyslovce a ze srandy jsem před kamarády prohlásil, že kdybych nešel na ´stavárnu´, tak bych zkusil vyrábět hudební nástroje. To mě nenapadlo, že tou dobou o 6 let později už budu dlabat houslové desky v Chebu.

Ta myšlenka „půjdu vyrábět nástroje" přišla přesně kdy?

Po pravdě mě to napadlo až na vysoké škole, kdy jsem si uvědomil, že sice studuji, ale neučím se nic nového. Tato myšlenka ve mně pár měsíců uzrávala, až vyústila v cestu do Chebu na talentové zkoušky. Jejich absolvováním jsem určil, že další etapa mého života bude věnována výrobě hudebních nástrojů, konkrétně houslí a kytar. Ale jestli se jedná o záležitost na jeden rok, nebo na celý život, to je zatím ve hvězdách.

Dostáváte se při studiu do některých svízelných situací?

Jelikož jsem teprve ve druhém ročníku, tak je pro mě záludná každá nová činnost. Jenom jak správně držet dláto, hoblík nebo nůž, se učím dodnes. To, co zabere mistrovi pár okamžiků, mně vystačí na celý den. Tam, kde on vidí nějakou nerovnost, já vidím rovinu. Než jsem začal vyrábět housle, tak pro mě byl milimetr nejmenší měřitelná jednotka, ale vidím, že milimetr na houslích je safra moc. Zkrátka je to o čase, trpělivosti a detailu. Na druhou stranu mě houslařství obrovsky přiblížilo ke dřevu a přírodě všeobecně. V té si teď všímám věcí, které byly dříve mému oku skryty. A co opravdu oceňuji, je to, že nepotřebuji počítač ani stroje. Jediné, co potřebuji, je světlo, ruce, ostré nástroje a dobré vedení. To vše mám, takže jsem spokojený.

Hrál jste anebo hrajete na nějaký hudební nástroj?

Kdyby doma neležela stará kytara, tak bych tu možná také nebyl. V páté třídě jsem začal chodit do základní umělecké školy na klasickou kytaru. Na střední jsme s kamarádem podlehli metalu, koupili si černé kytary (já basovou) a pokoušeli se hrát staré vypalovačky od Iron Maiden apod. Časem jsem se vrátil k akustické kytaře, na kterou hraji s menšími přestávkami dodnes. A tady jsem, jak by se dalo čekat, začal hrát na housle. No, hrát…ani bych nevěřil, že z tak krásného nástroje mohu vyloudit tak ´ušidrásající´ zvuky. Ale ke cvičení mě motivuje to, že bych si mohl zahrát na mnou vyrobené housle, což mne vlastně motivuje i při jejich výrobě.

Myslíte si, že konstrukce vlastních nástrojů má dnes ještě nějakou budoucnost?

Je jasné, že téma houslařství neplní televizní obrazovky jako automobily a letáky jako elektronika, ale že by se mu věnovalo málo lidí, bych určitě neřekl. Nabídku zkrátka určuje poptávka a v dnešní době má každý mobilní telefon, ale ne každý si pořídí housle. Ale v houslařství panuje konkurence jako v jakémkoli jiném oboru, ne-li větší. Je pravda, že trh zahltila sériová výroba z Číny, ale to se bavíme o školních nástrojích pro začínající hráče. Houslisté, kteří se hraním živí, musí zavítat k houslaři a vybrat si nějaký koncertní nebo mistrovský nástroj, takže dokud se rodí noví houslisté, má cenu vyrábět kvalitní nástroje. A kvalita je s tou budoucností silně provázána, protože houslaři ještě nepodlehli a ani nemohou podlehnout dnešnímu trendu vyrábět tak, aby byl odbyt na úkor kvality. Jak je vidět z historie, housle se staví na desítky i stovky let. Proto také houslaře živí hlavně jejich oprava a servis. Teprve až klasickou hudbu zašlape hudba elektronická, řeknu, že to nemá cenu. Ale věřím, že taková doba v nejbližších tisíci letech nenastane.

Na čem nakonec nejvíce záleží, jestli bude vyrobený nástroj dobře hrát?

Od výběru materiálu přes samotné vypracování až po vyhrání nástroje, takže nesmíme zapomínat i na úlohu houslisty. Hlavní je, aby dřevo bylo správně vysušené. Což je důležité u jakékoli práce se dřevem. Houslaři pracují s materiály, které se přirozeně suší pět, deset, ale třeba i 50 let. Dřevo nesmí mít žádné vady, jako jsou například suky, smolníky, nepřirozené zabarvení a podobně. I když na druhou stranu jedna vada je houslaři pro svou estetickou hodnotu vyhledávaná a to je takzvaný sládr neboli žíhání. Takovouto vadu má javor, který se používá na výrobu spodní desky, lubů a krku nástroje. Vrchní deska se vyrábí z takzvaného rezonančního smrku, u něhož se hledí hlavně na hustotu let. Tuto dvojici většinou doplňuje černé exotické dřevo eben. Nezbytností jsou dláta, hoblíky, houslařský nůž, cidliny a mnoho dalšího.

Autor: Jan Buriánek

28.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1 5

Vznikne dálniční obchvat Česka? Rodí se již v hlavách úředníků

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš se sešel s prezidentem Milošem Zemanem v Lánech
8 14

Dvě třetiny osobností regionů nejsou spokojeny s výsledky voleb

Nepozvaný Cimrman a nejhlasitější skladba světa: zhlédněte nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku od něděle 22. do pondělí 23. října 2017.

Za propad ČSSD a TOP 09 mohou podle politologa chyby i nepřesvědčiví lídři

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ Povolební rozčarování zažívá strana, která od roku 2006 neměla méně než dvacet procent hlasů. Dramatický propad sociálních demokratů věštil předseda poslaneckého klubu Jeroným Tejc. „Varoval jsem před ním už na březnovém sjezdu strany,“ připomněl končící poslanec.

AUTOMIX.CZ

Tohle opravdu není Superb. Škoda v Číně prodává jednu zvláštnost

Pro Škodu je čínský trh velice důležitý, prodá na něm totiž nejvíc aut. Věnuje mu proto zvláštní pozornost, což je nově znát i na omlazené Octavii. Verze pro čínské zákazníky se totiž od té evropské poměrně dost liší. Samozřejmě to ale není poprvé, co jsou modely určené pro jiné trhy pozměněné.

Zákeřný meningokok vzal život mladé dívce

Život 18leté dívky si v Ostravě vyžádalo v minulých dnech meningokokové onemocnění. Onemocnění mělo v jejím případě velmi rychlý průběh. Mladá pacientka zemřela do 24 hodin poté, co se u ní projevily problémy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT