V našem jídelníčku by se rybí maso mělo objevit alespoň jednou týdně, ať již v podobě sladkovodních nebo mořských živočichů. Nejenom že obsahuje řadu látek, které v jiných potravinách nenajdete. Je také nosičem pohody: dodává totiž tělu takzvaný hormon dobré nálady – serotonin.

Rybí maso je zdrojem omega 3 mastných kyselin, které snižují riziko nemocí krevního oběhu, srdečních chorob a jsou důležité pro zdravý vývoj očí a mozku. Podle odborníků zmírňují i některé příznaky lupénky. Kromě toho obsahuje bílkoviny, tolik potřebný jód, rybí tuk a různé vitaminy – například vitamin D nutný pro správný vývoj kostí nebo vitamin A potřebný pro prevenci očních chorob.

Nemusíte jíst ryby syrové, abyste do těla dostali dostatek omega 3 mastných kyselin. Jejich obsah se uchová i po tepelné úpravě a dokonce i po konzervování nebo uzení. Rybí maso obsahuje tolik bílkovin, že dvěstěgramová porce dodá tělu téměř celou denní potřebnou dávku bílkovin. Většina ryb obsahuje i vitamin B12, který je potřebný pro správnou činnost nervového systému.

Jód, jehož největší obsah v sobě mají mořské ryby, je nepostradatelný pro správnou činnost štítné žlázy. Tento orgán reguluje látkovou výměnu, nervovou soustavu a srdeční tep. Hormony štítné žlázy mají zásadní význam především v raném období vývoje organismu, kdy ovlivňují vývoj orgánů, zejména mozku. Nedostatek jódu během nitroděložního vývoje plodu a v prvních měsících života dítěte může způsobit i poruchy sluchu a tělesného růstu.

Ryby obsahují i aminokyselinu tryptofan, který má pozitivní vliv na naši dobrou náladu. Lidský mozek totiž dokáže proměnit tryptofan na serotonin – hormon dobré nálady.

Plody moře – garnáti, humři či krevety, ústřice a další, obsahují bohatý zdroj zinku a selenu. Zinek je obsažen především v ústřicích a podporuje tělesný růst a plodnost. Je nezbytný k tvorbě spermií. Selen zase chrání proti toxickým kovům, jako je rtuť nebo kadmium, protože je schopen se vázat s jejich sloučeninami, které pak tělo vyloučí. Nejvíce selenu obsahuje humří maso.

Pokud chceme úspěšně zvládnout grilování ryb, musíme se držet několika zásad:
- Grilujme čerstvé sladkovodní ryby, případně ryby kvalitně zamražené. Zamražené ryby necháme samovolně v chladu v dostatečném předstihu rozmrznout.
- Grilovat lze všechny druhy sladkovodních ryb. Jejich maso je rychle hotové. Upravovat je můžeme na filety, podkovy, plátky (grilujeme 6−12 minut) nebo je upravit v celku (podle velikosti 20−30 minut).
- Pro ochucení masa není třeba dlouhodobé nakládání a marinování.
- Zpravidla stačí 30–60 minut před tepelnou úpravou maso okořenit, marinovat či jen potřít olejem.
- Rybu pokládáme na rošt až ve chvíli, kdy je dostatečně rozpálený a dřevěné uhlí (nebo jiný zdroj tepla) už jen sálá teplo. Prudký plamen by rybu ožehnul a připálil.
- Použijeme-li alobal, pořídíme si kvalitní, určený ke grilování a před pečením jej potřeme olejem či máslem. Nechceme-li mít rybu dušenou, tak jej neuzavíráme.
- Praktickou pomůckou při grilování ryb jsou nerezové kleště, do kterých rybu umístíme, upevníme a snadno s ní manipulujeme. Obrátíme ji, aniž bychom poničili její tvar, porce a strukturu masa. Před použitím doporučujeme kleště potřít olejem či máslem, aby se k nim ryba nepřipekla.

Recepty:

Grilovaný úhoř
Ingredience:
600 g úhoře, 200 ml dezertního bílého vína, 1 cibule, 2 hřebíčky, 2 lžíce nasekané zelené petrželové a 1 lžíce zelené celerové natě, olej, sůl

Postup:
Úhoře stáhneme z kůže, nakrájíme na větší kousky a osolíme. Z vína, trochy vody, nasekané cibule, hřebíčků, petrželové a celerové natě připravíme nálev, kterým úhoře zalijeme a necháme na chladném místě 24 hodin. Před přípravou úhoře vyndáme, osušíme, potřeme olejem a ugrilujeme. Podáváme se smaženými bramborami nebo grilovaným chlebem.

Kapr na česneku
Ingredience:
4 porce kapra, 30 dkg slaniny, 2 stroužky česneku, bílý pepř, citronová šťáva, sůl, olej a bílé víno (na potírání)

Postup:
Slaninu nakrájíme na klínky a protkneme jí porce kapra, rybu potřeme prolisovaným česnekem, pokapeme citronovou šťávou, osolíme, opepříme a necháme odležet. Grilujeme asi 4 minuty a potíráme olejem a bílým vínem.

Lososové špízy na grilu
Ingredience:

lososové filety, anglická slanina (nebo prosciuto), koktejlová rajčata, limetky, sůl, pepř, bazalka, olivový olej

Postup:
Z filetů si nakrájíme větší kostky. Smícháme bazalku (čerstvou), pepř, sůl a olivový olej a ve směsi obalíme kostky lososa. Na jehlu pak napichujeme střídavě lososa a cik cak mezi to slaninu, aby nám pak hotová ryba nespadla při grilování. Mezi to dáme ještě rajčata a kolečka limetek. Špíz poté upečeme na grilu.

Plněný pstruh
Ingredience:

Pstruh (200g), 10 dkg anglické slaniny, 1/2 citronu, zelenina dle chuti, sůl, rybí koření, kmín, pepř, 1 špejle, párátko, alobal

Postup:
Vykuchaného pstruha osolíme, posypeme rybím kořením, opepříme, pokmínujeme. Připravíme si dle chuti zeleninu, kterou předem mírně podusíme. Vezmeme pstruha a dovniř vložíme plátek slaniny (popř. nakrájenou slaninu na drobno), trochu zeleniny a na půlměsíčky nakrajený citron. Pstruha poté sepneme u břišních ploutví nebo na více místech špejlí nebo párátkem, tak aby obsah, který jsme do pstruha dali, nevypadával. Na pstruha (na boky) položíme plátky anglické slaniny a zabalíme do alobalu. Poté rybu položíme na gril a opékáme cca 20–30 minut.

Štika na rožni
Ingredience:
1500 g štiky, citron, sůl, červené víno, bílý pepř, 500 g másla

Na nádivku:
300 g vepřového bůčku, vejce, sůl, kmín, strouhanku

Křenové máslo:
100 g másla, 20 g křenu

Postup:
Vykuchanou a očištěnou štiku osušíme, pokapeme citronovou šťávou, osolíme a potřeme olejem. Dáme do ledničky na dvě hodiny uležet.

Poté si připravíme nádivku:
Bůček umeleme, osolíme, přidáme vejce, housku, podle chuti přidáme trochu vegety. Nádivkou naplníme štiku, břicho zašijeme. Potřeme olejem a zvolna po obou stranách rožníme.
Hotovou štiku ještě potřeme máslem a pokapeme citronovou šťávou. Podáváme na míse v celku s kolečky křenového másla (smícháním křenu a másla).

Marináda na grilování ryb
Potíráme-li rybu během grilování vlastní marinádou, dodáme jí pikantnější a ostřejší chuť.

marináda:
3 lžíce oleje, 1 lžíce sojové omáčky, 1 lžíce medu, 1 lžíce balzamikového octa, 1 lžíce tabasca, 1 citron, sůl, pepř

Postup:
Z citronu vymačkáme šťávu a připravíme si ostatní ingredience.
Do misky dáme šťávu z citronu, sójovou omáčku, tabasco, sůl, pepř, med a balzamikový ocet. Všechny ingredience promícháme, aby se dobře rozpustily. Pak pomalu a pečlivě přimícháváme olej. Rybu marinádou během grilování potíráme a těsně před jeho koncem ještě jednou potřeme, dodáme tím rybě zvlášť výrazné aroma. Přejeme vám dobrou chuť.


Jak grilovat a čím ochucovat
- Grilujte jen ryby čerstvé, případně jen krátkodobě zamražené. Ty nechte v lednici v dostatečném předstihu samovolně rozmrznout.
- Grilovat se dají všechny druhy našich ryb, protože jejich maso je poměrně rychle upečené. Dají se tedy připravovat i v celku, případně si je můžete naporcovat na menší kousky – filety nebo podkovy. Další úpravy ryby nepotřebují.
- Pro ochucení rybí maso nepotřebuje dlouhodobé nakládání a marinování. Zpravidla stačí půl hodinky až hodinku před tepelnou úpravou maso osolit a okořenit a jen lehce potřít olejem. Případně si ze směsi oleje, koření, bylinek a dalších ochucovadel připravte malé množství marinády, kterou porce ryb potírejte.
- Pro kořenění a ochucení používejte mořskou sůl (nejlépe nečištěnou, přírodní) a jemnější koření. Například suché provensálské byliny, drcený kmín nebo čerstvě mletý pepř.
- Při grilování rybí maso nepokapávejte citronovou nebo pomerančovou šťávou, protože při tom dochází k rychlé destrukci svaloviny a následně ztráty cenné šťávy. Ze stejného důvodu se do rybích marinád nepřidávají vína či destiláty.

Příloha byla vyrobena ve spolupráci se značkou KLASA.
Příloha obsahuje i komerční informace.