Na začátku letošního školního roku se řešily hlavně testy, roušky, karanténa. Odpovídá to době, ale je to škoda. Zdejší vzdělávací systém se totiž nenápadně posouvá žádoucím směrem. Stačí si povšimnout několika novinek.

V Karlovarském a Ústeckém kraji se v 59 školách rozjíždí pilotní projekt podpory dětem ze socioekonomicky složitého prostředí. To by mohl být odrazový můstek k vyrovnávání nerovností ve vzdělávání, jež Českou republiku trvale srážejí dolů.

Spouští se program Dějepis+, který klade důraz na výuku moderní historie. Soustředěná pozornost se bude věnovat přípravě budoucích učitelů podle principů Strategie vzdělávací politiky 2030+. Pokusně se ověří alternativní profilová část maturity formou absolventské práce.

Tyto kroky naplňují výzvy ke změně české školy tak, aby neodpovídala dovednostem, které se vyžadují dnes, ale těm, jež děti využijí za deset dvacet let.

Děje se to díky poměrně širokému konsenzu na politické scéně, který potvrdila i premiérská debata Deníku. Andrej Babiš v ní přiznal, že je to také zásluha ministra školství Roberta Plagy. S jeho nominací na stejný post ve své další případné vládě však váhá.

A to je znepokojivé, neboť Plagu by určitě vetovala například SPD.