Skutečně, až volby skončí, křivka vynaložených nákladů na reklamu se bude určitě shodovat s pořadím úspěšných stran a hnutí. Vynaložené náklady se zase budou vracet v podobě dotací z kapsy státu. Neúspěšné strany, pokud se vůbec voleb účastní, nedostanou nic a budou žít pouze z příspěvků nemnoha svých členů. I kdyby měly ten nejlepší program a nejdůvěryhodnější představitele. Také těm by se měla věnovat alespoň jednou pozornost.

Andrej Babiš.
Budoucnost podle Babiše? Vysokorychlostní železnice i národ znalý angličtiny

O tu se mohl postarat tisk. Novináři a politologové sestaví seznam kolem dvaceti otázek, na které je možná odpověď buď ano, nebo ne a předloží jej všem stranám. Tyto otázky se budou týkat základních stanovisek k aktuálnímu dění, budou ve shodě s programem těchto stran.

Například: euro co nejrychleji x co nejpozději, zůstat EU x vystoupit z EU, ponechat senát x zrušit senát, ponechat počet členů parlamentu x snížit tento počet apod. Pak zveřejnit stanoviska v tisku, pochopitelně anonymně, pouze s určeným číslem strany. Pak by přišli na řadu voliči, kteří by si vybrali stranu, s jejímiž stanovisky by se ztotožňovali. Protože stran je značné množství, došlo by k tomu, že se na programu bude shodovat více stran. Pak je na místě se podivovat, proč. To je jejich funkcionářů taková touha „být první na vsi než druhý v Římě", tedy předsedou pidistrany než až pouze členem rady?

Jednání pražského zastupitelstva. Ilustrační foto.
Piráti chtějí povinné zveřejňování příjmů všech zastupitelů

Když se pak sečtou hlasy voličů, neovlivněných reklamními agenturami, budeme možná překvapeni výsledkem této volby, když volič bude brát v úvahu pouze svůj rozum a nikoli barnumskou reklamu předvolebního šílenství.

Jaroslav Mašek