ANO: ELIŠKA KODYSOVÁ
Kvalitní školka pomůže
Dvou- a tříleté děti své matky (a otce) zcela jistě potřebují – ne ale po celý den. Stejně tak potřebují i další osoby a podněty. Citová vazba k rodičům, která do velké míry formuje naši osobnost, se utváří hlavně do dvou let. I mladší děti si však umí vytvořit k vychovatelkám kvalitní citovou vazbu, která dítě chrání, pokud má rodina potíže. Potřebují k tomu ale stálou vychovatelku v malé skupině.
To znamená nákladné změny v provozu MŠ, avšak tyto investice se státu vyplatí – každé nové místo v MŠ přinese dle think tanku IDEA 10 tisíc korun. Dostupnost péče pro dvouleté pomáhá totiž nejvíc ženám, které se vrací do práce po tříleté rodičovské.
O přijetí dítěte rozhoduje věk v září, a dítě narozené na podzim či v zimě musí tedy čekat téměř celý rok. Tím klesá šance matky na slušné zaměstnání. Podle OECD si přitom děti z mateřských škol a jeslí vedou v 15 letech lépe ve vzdělávacích testech PISA a méně trpí obezitou. Nevýhodou je vyšší nemocnost, kterou ale znají i rodiče starších dětí.
Slýcháme, že děti prý matkám překážejí, a zároveň, že dítěti je u matky nejlépe. České matky podle výzkumů prožívají svou roli velmi odpovědně a do výchovy hodně investují. Na druhou stranu se ale cítí izolované a přejí si zastávat – aspoň zčásti – i jiné role. Každému dítěti je nejlíp s matkou, která je spokojená a vychovává s láskou, ne s pocitem frustrace. Kvalitní školka přizpůsobená potřebám dvouletých tomu pomůže.
Autorka je ředitelka APERIO – Společnosti pro zdravé rodičovství, psycholožka, matka tří dětí.
NE: JIŘÍ HALDA
Úloha matky je nezastupitelná
Dvouleté děti jsou úplně závislé na matkách, což je naprosto přirozené. Jejich zaškolování je nenápadná katastrofa, nebojím se říct státem podporovaná deprivace. Do tří let děti potřebují spokojenou a milující matku, aby byly smělé, tvořivé a zvídavé.
Již dnes se děje tolerovaná deprivace takových dětí, které jsou odloženy do mateřské školy, i když je jejich matka doma. V dnešní době není 70 procent tříletých dětí na pobyt v mateřské škole připraveno, o dvouletých nemluvě. Je nepochopitelné, že žijeme v zemi, kde matkám děti překážejí a přes zákonem garantovanou tříletou rodičovskou dovolenou je o zaškolování dvouletých dětí takový zájem.
Vypadá to, že se nám po socialistických jeslích stýská. Konstatuji, že velkou část matek děti obtěžují a jejich potřeby přizpůsobují vlastní pohodlnosti.
Matky mají nezpochybnitelnou odpovědnost za citový vývoj svých potomků, a přesto raději sledují vlastní kariéru a ambice. Nedomnívám se, že kompromis mezi kariérou a mateřstvím je možný, aniž by dítě poznamenal. Mateřství je nejdůležitější stupeň vzdělávacího systému. Zaškolování dětí má jediné opodstatnění v existenčních důvodech. Pokud dopustíme, aby se stalo normou, dočkáme se celých ročníků dětí s citovou plochostí, mělkou motivací a nízkými sociálními kompetencemi.
Doporučuji, aby na všech školách byl nápis „Vítejte, rodiče, rádi vám pomůžeme, ale nebudeme to za vás dělat.“
Autor je speciální pedagog.