První pokles teplot a první sněžení nás však každoročně přesvědčí o úplném opaku. Zdá se tak, že největším problémem zimní údržby silnic je, že v zimě mrzne, padá sníh a po silnicích jezdí auta. Co je vlastně špatně?

Možná nám cosi napoví pohled do minulosti, co tehdy fungovalo a co dnes nefunguje. Vzpomínám, že v každé šumavské vesnici bydlel cestář. Nejednalo se však o výdobytek socialismu, ale o moudrý pozůstatek monarchie. Tehdejší cestáři byli schopni, z dnešního pohledu předpotopní silniční technikou, udržet silnice sjízdné za mnohem nepříznivějších klimatických podmínek, než které panují dnes. Pravda, provoz na silnicích byl mnohonásobně menší, ale oproti tomu nelze srovnávat tehdejší a současná vozidla. Většina dnešních řidičů by s tehdejšími vozidly neujela v zimě jediný kilometr.

Skutečnou příčinu tak můžeme hledat spíše v chybném paradigmatu úspěchu. Nejlepší není ten, kdo nejlíp pracuje, ale ten, kdo nejvíc uspoří. A tak řídicí struktury v rámci zaklínadla optimalizace realizují centralizační koncepce, které jsou ve výsledku antikoncepcemi. A v neposlední řadě ani ta nejmodernější silniční technika v rukách nezkušených lidí neudělá zázraky. Je možné, že globální oteplování tyto problémy vyřeší. Ale i to je cesta z bláta do louže. 

Autor je starosta obce Modrava.

Názory zde zveřejněné přinášejí různé pohledy publicistů a osobností, ale nevyjadřují stanovisko Deníku