Podle České školní inspekce ale tímto plošným zákazem ředitelé porušují právní předpisy. Že prý nemohou preventivně a plošně zasahovat žákům do jejich soukromých práv, protože neexistuje žádný zákonný důvod, aby se o přestávce omezovalo vlastnické právo žáků.

To francouzský parlament už takový zákon schválil. Používání mobilních komunikačních zařízení je zakázáno na školách žákům do 15 let, s výjimkou handicapovaných dětí a hodin informatiky.

Chování dětí o přestávkách nesporně není důvodem zákazu, ale projevem počínající digitální demence, proti níž by naopak školy měly účinně působit. Podobně by mělo vzdělání učinit mládež odolnou proti reklamě. Reklamy vsunuté do hodnotných pořadů jednak bagatelizují jejich obsah, zejména však působí destruktivně na schopnost se soustředit, čímž podrývají gramotnost obyvatelstva.

Školy opouštějí výuku psaní, které by rozvíjelo psychomotoriku, redukují učení, které by cvičilo paměť či žáky zatěžovalo. Francouzi – kolébka vší svobody – ji ale již v tomto ohledu dovedli omezit, protože se chtějí vyhnout devastujícím důsledkům na vzdělanost národa.

Co tedy chceme od vzdělávacího procesu? Bezkonfliktně proplouvat, nebo se trochu poprat o budoucnost?

Autor je bezpečnostní analytik.

Názory zde zveřejněné přinášejí různé pohledy publicistů a osobností, ale nevyjadřují stanovisko Deníku.