Pokud se politici konečně shodli, že pedagogům je třeba přidat, aby na tom byli aspoň o něco lépe než skladník v Amazonu, je třeba to přijmout s úlevou. Tím ale není hotovo.

Čeká nás například debata o tom, koho a za jakých podmínek pustit na maturitní obory. Je jenom dobře, že hejtmani, kteří to jako většinoví zřizovatelé SŠ cítí daleko naléhavěji než centrální politici, tuto otázku nastolili. Jde vlastně o celý balík zásadních podnětů, jenž by si zasluhoval celonárodní fundovanou debatu.

Máme radikálně omezit vznik soukromých středních škol? Je třeba centrálně nastavit přísnější hranici pro přijetí na SŠ? Kdy se mají začít testovat studijní předpoklady žáků? Můžeme patnáctileté dítě zavrhnout jako maturity nehodné, nebo má šanci na střední škole rozkvést, jak třeba říká poslanec a bývalý gymnaziální učitel Vít Rakušan? A má stát striktně určovat, jaké obory podpoří?

Než se do toho pustíme, mělo by být jasné, kdo výměnu názorů bude moderovat. Pokud dá premiér Babiš na názor odborné veřejnosti, nechá ji v rukou Roberta Plagy. Po dlouhé době jde o ministra školství, který nečiní překotná gesta a jehož školské prostředí respektuje. Bylo by fajn pro jednou zapomenout na českou tradici a neměnit to, co funguje.