Ne že by takové nebyly. Přesto tvrdím, že kantořina je jedním z nejdůležitějších povolání, které drží společnost pohromadě. Pochopitelně pokud za katedrou stojí kreativní lidé, kteří nejen rozumějí fyzice, chemii či literatuře, ale také vědí, jak ji dostat do mozkových závitů, a možná i srdcí svých žáků.

Stačí k tomu talent, vnímavost a láska k dětem, nebo se to neobejde bez studia didaktiky, psychologie a pedagogické vědy? Tato otázka je dnes spíše akademická, neboť do školství se nehrnou ti ani oni. Ministerstvo školství proto přichází s návrhem, aby i na druhém stupni ZŠ mohli učit absolventi jakýchkoli vysokoškolských magisterských oborů. Do tří let musejí získat pedagogickou způsobilost. Mezi děkany škol připravujících učitele návrh vyvolal zděšení. Proti jsou i školské odbory.

Místo hořekování by ale měl spíš každý sám za sebe hledat odpověď, proč to došlo tak daleko. Možná kdyby pajdáky patřily k univerzitní špičce, kde se kromě teorie nabízí i spousta užitečné praxe, nemuselo by ministerstvo sahat k únikovým nástrojům. Avšak odchází-li třetina středoškolských kantorů do čtyř let od nástupu ze škol, je zkrátka každá ruka dobrá.