Do roku 2013 počet úmrtí v silničním provozu výrazně klesal. Teď už, zdá se, vytváří sinusoidu. V letech 2014 a 15 lehký vzestup. Předloni a loni byla čísla nadějná. Teď bohužel opět vzestup.

Vypadá to, že před pěti lety narazil slibný vývoj do zdi. Mnohé silnice nestačí provozu, jsou úzké, hrbolaté a nebezpečné. Dálnice se věčně spravují a je jich málo. Jejich další výstavbu blokuje neschopnost státní správy, šílení zelení a spekulanti.

Nová auta mají dokonalejší a dokonalejší bezpečnostní systémy, Češi ovšem zhusta vlastní staré káry. Průměrné stáří vozidla je u nás patnáct let, tedy o třetinu víc, než je průměr Evropské unie. Hospodářství sice nechřadne, zázrak se však neděje. Představa, že budeme za pár let jezdit krásnými novými stroji je fantaskní.

Jedinou rezervou je tedy dopravní policie. Je na ní, aby dokázala srozumitelně a poutavě oslovovat lidi, probudila v nich chuť se v řízení zdokonalovat. Aby se věnovala víc prevenci a potírání nezodpovědného řízení než vybírání běžných pokut.

Autor je publicista a bývalý politik.

Názory zde zveřejněné přinášejí různé pohledy publicistů a osobností, ale nevyjadřují stanovisko Deníku.