Každá třetí z testovaných potravin měla sice stejný nebo podobný obal, ale uvnitř byla jiná. Řada potravinářů tak využívá toho, že lidé věří západním značkám a nezkoumají, zda složení skutečně odpovídá tomu, co zákazníci očekávají.

Chci poděkovat české eurokomisařce Věře Jourové za to, že zajistila takto široké testování a vytvořila metodiku, kterou by měly při kontrole dvojí kvality používat jednotlivé členské státy i spotřebitelské organizace, jimž Evropská komise nabízí v přepočtu 33 milionů korun na další testy dvojí kvality.

Řada výrobců už své receptury sjednotila a Nutellu nebo medvídky Haribo najdete stejné v Portugalsku, Německu i Česku. Pro řadu výrobců je ale pořád ziskovější sázet na to, že zákazníci západním značkám automaticky věří.

Rozsáhlá studie Evropské komise jasně ukázala, že problém dvojí kvality je problémem výrobců, kteří jediní nesou zodpovědnost za rozhodnutí vyrábět různé verze svých výrobků. Je proto nejvyšší čas, aby si to přiznalo i české ministerstvo zemědělství a přestalo tvrdit, že za nabídku na pultech odpovídají obchodníci.

Autor je prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Názory zde zveřejněné přinášejí různé pohledy publicistů a osobností, ale nevyjadřují stanovisko Deníku.