Nasadit proti hrubé síle houkadla a pepřový sprej? Dát za každou cenu přednost novému životu, byť na jeho začátku bylo ponížení a násilí? Když jsem poprvé četla slova kardinála Dominika Duky, zatmělo se mi před očima a říkala jsem si, že to snad ani šéf českých katolíků nemůže myslet vážně.

Pak jsem se ale zamyslela nad poslední větou jeho blogu, která zní: „Prosím jen o nestranné přečtení textu a jeho reflexi.“ Zkusila jsem to. Duka nehájí zvěrstva, která ruští vojáci páchají. Říká, že „příslušník ozbrojených sil je často obětí těch nejsilnějších emocí a vášní, kdy hrůza z boje, strach a nenávist ho přivádí doopravdy až k úrovni jakéhosi amoku“. Nevěřící člověk zřejmě na podobné úvahy slyšet nebude. Válečný zločinec je v jeho očích sprostý vrah.
Kněz to ale asi vidí jinak, protože pochopení a odpuštění je pro něj základní axiom. Byť Dukova slova odsoudili vlivní katolíci, jako jsou Tomáš Halík nebo Tomáš Petráček, vítám kardinálova slova coby příspěvek do emocemi nabité diskuse. Ačkoliv nesouhlasím s jeho zpochybňováním aplikace pilulek po v případě znásilnění, dokážu pochopit kněžskou ochranu práva na život.

Osobně jsem si jista, že jakkoli jsou ruští vrazi v uniformách vysíláni na Ukrajinu, aby ji „osvobodili od nacismu“, jejich zločiny budou potrestány. S takovou zátěží svědomí nemohou žít ani umřít v pokoji. A nejvíc se to týká těch, kteří jim velí. Jak správně Dominik Duka píše: „V případě bojů nejen na Ukrajině, ale i v jiných vojenských zásazích v současném světě by měla být kladena zodpovědnost za tyto činy i vedení armády a konkrétnímu veliteli jednotlivých vojáků, což se často nečiní.“