Navzdory katastrofickým předpovědím novinka funguje, aniž by výrazněji zasahovala do našich běžných životů.

Stát zaspal, člověk ne

Nebylo to zadarmo. Ačkoli tento „diktát Bruselu“ je téměř stejný jako předchozí tuzemský zákon o ochraně osobních údajů, mnoho subjektů, firem a institucí se na novou situaci pro jistotu připravilo. Vydělaly na tom právnické společnosti a také kouzelníci píšící počítačové programy. Za jistotu, že nebudete platit tučnou pokutu, to ale stálo.

Kdo naopak svou roli nesehrál úplně ideálně, byl stát. Kvůli neschopnosti, ležérnosti nebo z povýšenosti minulá ani ta aktuální, makající vláda nestihla připravit národní pravidla, což teoreticky může vést k velkým pokutám.

Karikatura Milana Kounovského

V praxi ale téměř jistě žádné tučné pokuty, alespoň v prvních měsících, nehrozí. Tedy určitě nehrozí obcím, školám ani nemocnicím, o jejichž blaho v souvislosti s GDPR jistě všichni máme strach. Pokud padne nějaká tučná pokuta, pak jedině za nějaký opravdu zásadní prohřešek, který dotyčný spáchá ve zlé víře. A to je přeci dobře, ne?

Facebook ukázal sílu dat

Je možná nečekaně šťastná souhra náhod, že krátce před startem GDPR se světová veřejnost dozvěděla o možnostech, které velké množství dat skýtá. A to poměrně brutálním způsobem. Největší světová sociální síť Facebook, kterou používají dvě miliardy lidí, disponuje takovým množstvím dat, že pravděpodobně může manipulovat veřejným míněním na celém světě, a dokonce dokáže ovlivňovat volby. Tedy ne že by to Facebook a jeho šéf Mark Zuckerberg chtěli, chraň Bůh. Ale když to někdo chce a je ochoten za to zaplatit, Facebook mu to umožní.

Je dobře, že mnoha lidmi nenáviděný Brusel byl natolik příčetný a nekompromisní, že donutil i jednu z největších firem světa chovat se podle nových pravidel. To je velmi důležité vítězství, jehož dopady doceníme teprve v budoucnu.

Chvála ostražitosti

Dlouhé tanečky kolem nových nařízení přineslo navíc ještě jednu zásadní pozitivní změnu. Lidé konečně začali chápat, že s jejich údaji někdo nějak pracuje a mnohdy na tom vydělává peníze. Dost peněz.

Důkazem toho je přeplněná e-mailová schránka každého, kdo e-mail používá. Všechny firmy, které doposud používaly vaše údaje, vás nyní požádaly, abyste jim toto chování umožnili i po magickém datu 25. 5. 2018. Možná jste sami byli překvapeni, kde všude s „vámi“ pracují.

Dělají to mazaně. Převlékají to za to, že jinak s vámi „ztratí kontakt“, „nebudou vám moci zasílat ty nejlepší nabídky“, „přijdete o své oblíbené slevy“. Abychom parafrázovali klasika, vlastně přiznávají, že vám „slevu nedají zadarmo“.

Přiznejme si, že většina z nás asi používání svých údajů povolí, přeci jen sleva je příliš lákavá nabídka a osobní údaj pro nás zatím stále příliš laciné platidlo. Ale alespoň si můžeme vybrat, s kým tento vztah prodloužíme, a s kým se naopak rozloučíme. První krůčky k budoucnosti, kdy začne být cena jeho dat jasnější každému.