Po pravdě moc toho není. Vládní linii určuje její programové prohlášení, jemuž dává mantinely koaliční smlouva. Obsah tedy není žádnou hádankou, nejvyšší ministerští úředníci spíš rozhodují o tom, kolik a v jaké kvalitě se toho stihne. 

Záruka úspěchu

A to závisí na spoustě faktorů, například na jejich schopnosti nacházet společnou řeč s poslanci nebo komunikovat s veřejností. Aby byli úspěšní v této vládě, měli by nad to perfektně vycházet s premiérem Babišem. Ťok a Nováková pokulhávali ve všech těchto oblastech, navíc zcela propadali v prezentaci navenek. 

Vysvětlovat prosincový bílý poprašek na dálnici překvapivou sněhovou kalamitou je mediální faux pas. O drahých mobilních datech v důsledku hojného využívání wi-fi snad ani není nutné se zmiňovat. Podobné trapasy Babiš neodpouští, protože činí jeho vládu směšnou. 

O to víc si váží manažerů, kteří perfektně rozumějí svému oboru, a navíc umějí i složité věci srozumitelně vysvětlit. Typickým příkladem je ministryně financí Alena Schillerová. Záměrně nevystupuje jako politička, ale jako odbornice (byť její stanovisko ke zdanění alkoholu, tabáku a hazardu vzhledem k jejich společenské nebezpečnosti je překvapivě razantní).

To je pro státní kasu plus, ale pro občany minus. Ministr financí bývá jednou z nejvýraznějších figur, stačí připomenout Miroslava Kalouska nebo Andreje Babiše. Koneckonců i Bohuslav Sobotka začínal svou dráhu v tomto křesle. 

Jenže současný premiér nechce ve vládě lidi se silným názorem na zákon o státním zastupitelství, penzijní reformu, brexit, migranty či bytovou krizi. Žádá výkonné úředníky, kteří se starají jen o to své. Pohříchu vláda rozhoduje ve sboru a ministr zdravotnictví se musí vyjadřovat k armádnímu rozpočtu stejně jako šéf obrany k zákonu o zdravotních pojišťovnách. 

Zatímco lze předpokládat, že místopředseda vládní Rady pro vědu, výzkum a inovace a šéf asociace pro malé a střední podnikání Karel Havlíček má ucelený názor jak na otázky zahraniční, tak vnitřní politiky, o budoucím šéfovi dopravy Vladimíru Kremlíkovi nevíme nic. Snad jen že se po dvaceti letech členství v ČSSD s touto stranou rozešel, takže spíš půjde na ruku Babišovi než Hamáčkovi.

Ministři mají mít pevné politické zázemí, o které se mohou opřít jak pozičně, tak ideově. To jde ovšem v případě ANO stěží. Přesto bych se ráda pana Kremlíka zeptala, co si myslí o podpoře školství, slaďování pracovního a rodinného života nebo o pomoci strukturálně postižených regionů? To jsou věci, o nichž momentálně intenzivně debatují nadnárodní firmy se sídlem v Česku, neboť jejich neřešení vnímají jako zásadní překážku nejen svého rozvoje. 

A hlavně, jak se Vladimír Kremlík zachová v kauze antimonopolního úřadu, jehož šéf má v obálkách jen tak v bytě roztroušené dva miliony? Bude žádat jeho odvolání? Vzepře se nátlaku mocných firem, které jsou zvyklé rozdělovat, platit a panovat? 

Výstraha šíbrům

Z pondělního průzkumu veřejného mínění CVMM vyplynulo, že lidé za nejnaléhavější problém považují korupci a hospodářskou kriminalitu. Marta Nováková musela odejít i proto, že vystupovala jako lobbistka mobilních operátorů, Dan Ťok podle svých slov kvůli tomu, že se vzepřel nátlakovým byznysovým skupinám, které potřebují slabého ministra, aby si mohly dělat, co chtějí.

Kremlík pracoval na ministerstvu dopravy za Aleše Řebíčka z ODS, jednoho ze symbolů klientelismu. Možná odešel právě proto, že na to neměl žaludek. Veřejnost by to ale měla vědět najisto. A donést by se to mělo také všem šíbrům, kteří podnikají v dopravě a chtějí si ze státu udělat dojnou krávu.