Jenže není dres jako dres. Některé totiž své nositele dokáží tížit víc než olověná vesta, se kterou občas trénuje Jaromír Jágr.

V případě pražské Sparty obléká hokejista nejen dres, ale celou vahou na něm spočívá i víc než stoletá historie jednoho z nejslavnějších evropských klubů, hladové očekávání náročných a kritických fanoušků, stejně jako upřímná nenávist příznivců soupeře. Hrát za Spartu není pro každého.

Snad právě proto se ambiciózní tým z metropole už po léta marně potýká s očekáváními, která stále není schopen naplnit. Sparťané sice hrají v největší aréně

v zemi, mají jeden z nejnabitějších rozpočtů a nemůžou si stěžovat ani na nezájem obecenstva, ale kýžený titul ne a ne přijít. Už od roku 2007 to je nějaká doba.

A letos to nevypadá, že by to pod německým trenérem mělo být lepší…

Podobný osud jako u fotbalistů 

Problém je v tom, že zatímco fanoušci od Sparty stále očekávají něco výjimečného, současný kádr nijak nepřevyšuje běžný extraligový průměr. Z kabiny se během let zároveň vytratilo ono tolikrát vzývané a obtížně definovatelné „sparťanství“, které teď ostatně marně hledají i na fotbalové Letné.

Stačí si vzpomenout na rozpačité (a to je hodně mírný výraz) loučení s klubovou legendou a posledním pamětníkem mistrovských titulů Jaroslavem Hlinkou. Z kapitána se náhle stala nechtěná přítěž. Smutné.

Ferrari s motorem z Trabanta 

Bývalý sparťanský kanonýr Petr Ton, nyní televizní expert, nedávno trefně poznamenal, že špičkoví hokejisté se dnes do pražského velkoklubu příliš nehrnou. Proč také? Na Spartě se zdá každý dílčí nezdar větší, strašidelnější než jinde. Každé selhání je víc vidět, víc se o něm diskutuje a u konkurence ve zbytku republiky vzbuzuje škodolibou radost.

Vedení klubu v čele s Petrem Břízou se ze všech sil snaží představit „svůj produkt“ v co nejnablýskanější podobě. Marketingově to docela funguje, po sportovní stránce je to ale o dost horší.

Možná by stálo za to ubrat na až křečovité snaze o výjimečnost, která není-li podložena výsledky po nějaké době začíná působit směšně. Asi jako ferrari s motorem z trabanta.