Minulý týden jsme v Černé a bílé shrnuli argumenty obou stran. Nesmírně nás těší vaše dopisy a reakce. Přicházíte nejen se svými zkušenostmi, ale i s konkrétními užitečnými návrhy, jak situaci řešit. Všechny vaše podněty využijeme při další práci na tomto důležitém tématu. Samozřejmě uvítáme i další příspěvky do diskuse.

Zde přinášíme reprezentativní výběr z vašich názorů:

Zákaz jen v zimě

Nesouhlasím s plošným zákazem jízdy kamiónů v levém pruhu na dálnic. Tento návrh vznikl jako reakce na mimořádnou povětrnostní situaci a případná změna zákona by se tedy měla týkat zákazu pouze za zhoršených klimatických podmínek.
Proto si vám dovoluji zaslat případný kompromisní návrh k problematice zákazu předjíždění kamiónů (k sněmovnímu tisku č. 359):
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, § 36
nové odst. (5) a (6)
(5) Řidiči nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidiči jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, je za mlhy, hustého deště či sněžení, nebo pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu, led anebo námraza, zakázána v období od 1. listopadu do 31. března jízda na dálnici v levém krajním jízdním pruhu.
(6) Ustanovení odst. (5) neplatí pro vozidla integrovaného záchranného systému, ozbrojených sborů a vozidel údržby komunikace.
Antonín Šípek, bývalý člen Rady vlády pro BESIP

Zakázat vjezd na dálnici „hlemýžďům“.

Z vašeho článku vychází tři řešení:

a) masivní nasazení policie či jiných prostředků, aby se mohlo sledovat současné porušování vyhlášky k tomu opravdu vysoký postih za její porušování. Ten by musel být skutečně odrazující, aby kvůli 2 km/hod nikdo nepředjížděl. To by měla doprovázet informační kampaň.

b) Udělat trvalý zákaz jízdy vlevo, ale doplněný zákazem jízdy na dálnici pro vozidla, která z technických důvodů na vozidle nemohou jet rychleji než cca 70 km/hod vysoký postih za jeho porušování. A "bezdůvodná" jízda nižší rychlostí, také trestat.

c) řešit to individuálně značkami - počasí, stoupání a podobně.

Nejlepší varianta mi připadá za b)

Ing. Otakar Šulc, dopravní inženýr

Bezohledné osobáky

Jsem řidič kamionu a musím říct, že dnešní provoz je neúnosný. Snažím se být ohleduplný,ale nikdo nevidí co vše dokáží udělat osobní auta. Všude se píše o velkých autech, ne o osobních. Jejich ohleduplnost je nulová a přitom si nikdo neuvědomuje,že díky nám, kamioňákům, mají práci, jídlo či kde bydlet.
Pravda také je, že dálnice a vše se staví předraženě a pomalu. Proč nám nestaví dálnice ti co to opravdu umí a hlavně ze zahraničí? Bylo by to levnější,rychlejší a kvalitní. Takové stavby musí fungovat non stop,jinak nemá smysl to vůbec dělat.
Jiří Lehký

Ať kamióny nestaví v levém pruhu

Jako letitý každodenní uživatel D1 na trase Brno Jihlava a zpět o této problematice mám návrh, který by to elegantně vyřešil. Není problém pro normálního řidiče osobáku, když jeden kamion pomalu předjíždí druhý. Na těch pár desítek vteřin prostě zvolním a pak se zase rozjedu. Naopak, když se něco na dálnici děje, tak často kamiony nemůžou dál, ale osobáky ano. A tohle někteří kamioňáci nesnesou a zaparkují se v levém pruhu. Schválně.
Tedy můj návrh: ZÁKAZ ZASTAVENÍ NEBO STÁNÍ KAMIONŮ V LEVÉM PRUHU. Jinak řečeno, pokud jedeš tak jeď kde chceš, ale pokud musíš zastavit tak pouze v pravém pruhu. Pro policii, která to doposud vůbec nekontroluje, by to šlo prostřední uličkou bez problému kontrolovat.
Vzhledem k tomu, že nevěřím, že to někdo dořeší, tak jsem skeptický, ale když slyším o těch zákazech jízdy a podobně tak mám pocit, že to není z praxe.
Jiří Ráček

Na Slovensku to funguje

Jsem častým "uživatelem" naší dálniční sítě a jezdím pracovně i do zahraničí, zejména na Slovensko. Vzhledem k tomu, že bydlím blízko Plzně, jezdím přes celou republiku. Mohu zodpovědně napsat, že předjíždění kamionů způsobuje velké problémy a velmi nebezpečné situace.
Na Slovensku je celkový zákaz předjíždění nákladními automobily (fakt je, že náklaďáky mají povolenou max. rychlost 90km/h) a je tam na dálnici klid. Nevznikají lokální kolony osobních aut, které se vytvoří za předjíždějícím kamionem, nevznikají souvislé kolony náklaďáků, jak se domnívají odpůci zákazu, ani není znemožněno osobákům najet do odbočovacího pruhu. Naopak, doprava je plynulá a bez problémů. A žádní řidiči kamionů to nepovažují za šikanu. Vezměme si příklad od našich východních sousedů, a zakažme předjíždění náklaďáků nad 6t alespoň od 6:00 do 22:00. Klidně za cenu, že jim dovolíme jezdit 90km/h. Jeďte se podívat na Slovensko a uvidíte sami.
Karel Dlouhý

Řidiči náklaďáků to udělali schválně

Jako řidič osobního vozu jezdím často po slovenských dálnicích. A mohu porovnat, jak se změnil komfort a především bezpečnost na dálnicích po zavedení plošného zákazu jízdy v levém pruhu pro kamiony.
S jistotou mohu napsat, že po tomto zákazu se zde cítím nesrovnatelně bezpečnější a spokojenější. Naproti tomu pokud se vrátím zpět do ČR, cítím se jako "zajíc na honu".Protože kolem samí obři, kteří si svou agresivitou a jistotou neporazitelnosti nejen v tom levém pruhu způsobují problémy a následnou nervozitu. Navíc oni jsou vůči sobě loajální a organizovaní mezi sebou pomocí radiostanic. A díky té spolupráci pomocí vysílaček se stávají nepostižitelnými krály silnic.
Můj osobní názor je, že i celý tento konkrétní problém na dálnici byl zorganizovaný. Oni jen využili šanci a sešikovali se k odporu. Tentokrát to ale přehnali a doufám že se to obrátí proti nim.
Čtenář Lumír

Pomalu předjíždí i osobáky

Každý den používám dálnici a čtyřproudovou silnici Hranice na Moravě - Frýdek Místek každý den se setkávám kdy se osobní auta předjíždějí navzájem nebo osobní auto předjíždí kamion a přitom rozdíl rychlosti stejný jako když kamion předjíždí kamion? Proč se stále řeší jenom kamiony?
Když si představím zákaz předjíždění kamionu celoplošně tak co se bude dít na dálnici kde pojedou za sebou kamiony v předepsaných vzdálenostech třeba v délce 1 kilometru klidně i delší kolona a tuto kolonu bude předjíždět jakýkoliv řidič, který pojede 90 či 100 km za hodinu což je běžné a nebude mít snahu se zařadit do pravého pruhu z obavy že už z této kolony se nebude moci vrátit zpět do levého pruhu.
Josef Paleta

Chce to důslednější policii

Jsem řidič kamionu, pohybuju se po celé Unii a zákazy předjíždění,váhové limity v levém pruhu se moc nedodržují. V některých úsecích to spíš vypadá i přes zákaz předjíždění, že si to polovina řidičů ze států jako je Polsko, Rumunsko, Maďarsko, vykládají po svém – vyhrazený jízdní pruh pro kamiony.
Přitom Polsko, Maďarsko, Slovensko zákaz mají (tam ho dodržují), ale jinde se chovají, jak kdyby jim patřili komunikace. U nás ty zákazy jsou také, také váhové limity na pruhy a předjíždí se zvesela dál. Bohužel, v jiných státech jsou pokuty o dost vyšší, jsou vymáhány, tak se to v určitých úsecích dodržuje a nepředjíždí. Jenomže tam policista když vidí takový přestupek tak ho jde řešit a ne jak u nás, policista odpoví že ho neviděl a nebo neodpoví vůbec.
Bohumil Vítek

V Rakousku je doprava plynulá

Již vícekrát jsme projížděli Rakouskem. Konkrétně trasou přes Linz na Salzburg, Villach, Itálie. V Rakousku je zákaz předjíždění pro kamiony. Ve stoupáních mají navíc pomalý pruh. Doprava je plynulá,nikdo nikoho nebrzdí (zřejmě tam nejezdí přetížené kamiony v zoufalém stavu).Jede jeden za druhým, všichni stejně rychle a s odstupy.
Rakouské dálnice mě fascinují svou plynulostí. Řidiči jsou ohleduplní, dodržují předpisy. Zkrátka to tam funguje!!! A když už se vám tak někdo v levém pruhu při 140km za hodinu lepí na zadek a bliká dálkovými světly, tak je to Pražák.
Bylo by možné napsat článek,kde by se porovnal stav provozu na dálnicích v Rakousku a v CZ?
Stanislav Hrbek

Posadit politiky do kamiónů

Jako všechno u nás řeší hlavně politici, kteří si chtějí lítat po dálnici pochopitelně 200 km/h s majákem a ostatní je moc nezajímají.
Doporučuji všechny poslance a senátory, co o tom chtějí fundovaně rozhodnout, posadit na 1-2 dny do kamionu s řidičem, co musí stihnout vyložit v časovém okně, dispečer mu vyvolává kdy už tam bude, nemá kde zastavit a už vůbec kde si koupit jídlo a vodu o vykonávání tělesných potřeb a spaní v boudě nemluvě, hygiena nula sprcha nikde. Těžká práce s paleťákem a palety co váží 1000 kg jako keramika, plovoucí podlahy, cukr a granulát 1500 kg/paletu.
Čtenář Radek

(redakčně kráceno)