Kdo se nenabifluje padesát otázek a nevyplní aspoň dvacet vzorových testů z Cermatu, je ztracen. Rupne u maturity a může zapomenout nejen na vysokou školu, ale také třeba na práci u policie, kde je tato zkouška vyžadována. Takto straší čeští rodiče své potomky už od roku 2011, kdy byla státní maturita zavedena.
Většina odborné veřejnosti přitom ví, že tento přístup k ověřování středoškolských vědomostí a požadovaných kompetencí je chybný. O budoucnosti čerstvě dospělého člověka nemá rozhodovat jeden test, sloh nebo otázka.
O tom je přesvědčen i ministr školství Petr Gazdík, který se minulý rok podílel na práci think-tanku Vzdělávání 21. Nyní tak těžko může přijít s jiným než pozitivním náhledem na jeho návrh, který dělí maturity na profesní a studijní. Zkoušky by měly daleko víc prověřit předpoklady pro zvolené povolání či studijní obor než nadrcená fakta, data a vzorce. Proto by studium mělo být završeno absolventskou nebo maturitní prací a její obhajobou.
Než zazní jásot nad správným krokem, je třeba říci, že zdaleka není hotovo. Na odvážný krok, který zruší učňovské maturitní obory jako nesystémový prvek, se teprve čeká.