Ještě se ve Strakově akademii ani neohřál a už vystoupil Petr Fiala s rebelantským plánem. Evropská unie prý nemá co zakazovat výrobu a prodej automobilů se spalovacími motory po roce 2035. V Bruselu toto volání příliš slyšet nebude, ale srdce Čechů si tím získá. Ti zatím elektromobilům příliš nevěří.

Má pan premiér pravdu, nebo ne? Ano, má. Leč je tam „ale“.

Proč je v právu? Zakazovat čadící auta k určitému datu z údernických důvodů je nesmysl. Snaha zvrátit změnu klimatu je skvělá věc. Nikdo nechce, aby lidé v blízké budoucnosti trpěli kvůli rozežranosti této generace. Ukládat si přesná data, plány, které „splníme a ještě překonáme“, to připomíná potěmkinovské brigády socialistické práce.

Automobilky se vrhly na elektromobilitu. Je pravděpodobné, že technický rozvoj a konkurence učiní z elektrických vozítek zajímavé zboží. Budou vyspělejší, pohodlnější a nebudou dražší než klasická auta. Kapitalismus je vždy chytřejší než politici s jejich hrr plány.

Nyní však k onomu „ale“. Příprava na to, že v krátké době bude většina automobilů jezdit na elektřinu, je v Česku bídná, ba ubohá. Nejsou dobíjecí stanice ani se neuvažuje o cenových dotacích. Řekněme, že zbojník Fiala pro svůj rozumný postoj nezíská podporu a v roce 2035 spadne pro naftu a benzin klec nadobro. Vzhledem k naladění většiny evropských vůdců je tento scénář pravděpodobný.

Naše vláda má tedy v zahraničí lobbovat za klasické motory. Doma však musí udělat všechno pro to, aby zemi připravila na nezadržitelný nástup elektrických autíček.