První znamení, že se něco chystá, jsem zaregistroval dávno před koncem telefonní budky a psacího stroje. Bylo to ve stavebninách, kde místo normálního padesátikilového pytle cementu měli jen pytel titěrně poloviční. Chtěl jsem si přijet příště, ale prodavač mi vysvětlil, že příště už nebude. Nepátral jsem, zda poloviční balení cementu vylobboval někdo, kdo pak vydělal na prodeji nové výrobní linky, anebo zda šlo práci odborářů, kteří si povšimli dřiny u míchačky.

Určitě jsem ale tehdy, jsa pln sil a elánu, netušil, že jednou to směšně poloviční balení ocením.

Ve snaze odhadnout společenské trendy se prognostici vědecky pídí po tvrdých datech anebo zkoumají subjektivní postoje respondentů. Zrovna v tomto týdnu se objevil zajímavý průzkum zaměřený na skupinu od 18 do 30 let.

Nabízí se odezírat budoucnost ze rtů těm, kteří ji mají před sebou: Průzkum ukázal, že mladí jsou prodemokratičtí, prounijní, že jsou nespokojeni s politickou situací  v naší zemi a s našimi ústavními činiteli.

Zjištění, že „mladá generace  v Česku je skeptická k politické situaci, ale zároveň aktivní a odpovědná“, je ovšem spíše orientační  a věštit z něj budoucnost půjde ztuha. Průzkum zjistil, že mezi mladými je 19 % proevropských liberálů, 24 % angažovaných světoobčanů, jenomže také 31 % vyloučených skeptiků a 25 % systémových hackerů. Takže pokud jde  například o otevřenost, respektive uzavřenost k cizincům, i u mladých převažuje uzavřenost.

Potíž s mladými je, že zestárnou. Na tom už zkrachovala řada předpovědí. S respektem k prognostikům nemůže být na škodu odezírat trendy i z jiných, zdánlivě neexaktních znamení času: Zjistil jsem, že pytel cementu, co má  50 kg, je stále běžný v Číně. Třeba se tím vysvětluje, proč se tam staví rychleji. Prognostici měli s předstihem varovat, že když v Evropě nezvedneme normální pytel cementu, utečou nám ti, kteří to svedou ve všem, včetně elektroniky…

Když jsem teď přijel do našich stavebnin pro deset pytlů cementu, povšiml jsem si židle na mé straně pultu: „Ta je pro zákazníky“? „Ano!“ odvětil přátelsky prodavač. Jak jsem usedal, chválil jsem ho: „Vždy je co zlepšovat!“

Názory zde zveřejněné přinášejí různé pohledy publicistů a osobností, ale nevyjadřují stanovisko Deníku.