Mají noviny, které denně čtou stovky tisíc lidí a další statisíce na internetu, doporučovat svým čtenářům jméno koho (ne)volit za prezidenta? Myslím, že nemají. Role nezávislého média při volbách je jiná. Novináři mají voličům zprostředkovat názory všech kandidátů na důležité otázky, které země a její občané řeší. Představit uchazeče: kdo jsou, odkud přišli, co je za nimi, k jakým hodnotám se hlásí a nakolik se jim dá věřit. O to se snažil Deník v uplynulých třech měsících v projektu Prezidentský souboj Deníku.

Roman Gallo je šéfredaktor a ředitel redakcí Deníku

Cíl byl jediný: shromáždit dostatek informací, abyste se vy, čtenářky a čtenáři Deníku mohli kvalifikovaně rozhodnout. Abyste se, až půjdete dnes a zítra k urnám prvního kola, nenechali ošálit nereálnými sliby z billboardů a dalších chytře vymyšlených reklam.

Měli bychom si všichni opakovat, k čemu vlastně prezidenta máme. Nevybíráme vrchního zařizovače, který sníží ceny benzinu, elektřiny, plynu, zvýší důchody a platy, odvolá premiéra či vládu, změní zákony nebo zastaví válku. Na to má český prezident pramalý vliv.

Vybíráme reprezentanta státu, svým způsobem symbol. Slušné, neagresivní vystupování v zemi, která je v tolika otázkách rozdělená, je u nového prezidenta chtěnou vlastností. Stejně jako je výhodou zkušenost z jednání na vyšší úrovni.

Hledáme člověka, kterého můžeme dávat za vzor našim dětem a jehož portrét nebudou učitelé svěšovat ze zdí ve třídách, protože se za jeho vystupování stydí.