Stejný snímek převzal od astronoma i Rostislav Štork, tajemník třebíčské pobočky České astronomické společnosti.

Miloš Tichý planetku Třebíč objevil při svých pozorováních na Observatoři Kleť, kde pracuje se svou manželkou. Ta také kleťské hvězdárně šéfuje a je současně předsedkyní komise pro pojmenovávání planetek a komet při Mezinárodní astronomické unii.

Snímek planetky pořídil Tichý už před 17 lety. Poté uběhla dlouhá doba, než mohlo být definitivně schváleno pojmenování planetky názvem Třebíč. Planetka se nachází mezi Marsem a Jupiterem, její průměr je kolem čtyř až pěti kilometrů a podle astronoma má kamenný povrch. „Pro planetu Zemi není nebezpečná," poznamenal Tichý.

O tom, jak planetku objevil, řekl: „Byla objevena při pozorování v noci z 2. na 3. října roku 1995 jako vedlejší produkt. Pozorovali jsme úplně jinou planetku a Třebíč se tam přichomýtla."

Třebíč není jediným objevem Tichého

Jak vysvětlil, objev nových planetek je pro jejich tým jakýmsi bonusem, neboť hlavní náplní Observatoře na Kleti je vyhledávat nebezpečné planetky, jejichž dráha by se mohla v budoucnu křížit s dráhou Země. Astronom Tichý je objevitelem více než poloviny planetek z 997 planetek objevených právě na kleťské hvězdárně.

A k čemu je pozorování planetek na nebi například dobré? „Když taková padesátimetrová planetka spadne do vody, vyvolá tsunami. Což zajímá především země, které mají hustě obydlená pobřeží," přiblížil astronom.

Podle něj je průzkum planetek dobrý i do budoucna, až se na Zemi vyčerpají zásoby nerostných surovin. Myslí si, že právě možnost těžby nerostného bohatství na planetkách, byť to může znít jako utopie, by se mohla stát realitou.

Hvězdárna Kleť je nejvýše položená hvězdárna v ČR. Noční oblohu zde mohou astronomové pozorovat za jasných nocí, kterých tu bývá zhruba 150 až 200 v roce. Hvězdárna na Kleti také disponuje největším evropským teleskopem patřícím mezi desítku největších teleskopů svého druhu, které jsou speciálně upraveny pro pozorování a zpřesňování drah nebezpečných planetek.

Kromě planetky Třebíč astronomové využili pro pojmenování planetek například názvy Kralice či Nezval.