Deník

Astronomové nalezli druhý úlomek meteoritu

Vatín - Astronomové oznámili nález druhého úlomku meteoritu, který spadl v prosinci loňského roku na Vysočinu. Místem objevu bylo v pondělí tentokrát okolí Vatína. „Je to druhý nalezený kus a je asi sedmkrát těžší, než ten první, který byl nalezen u Nové Vsi. Základní měření jsme už udělali, takže už je potvrzeno, že jde o ten samý typ meteoritu," potvrdil vedoucí oddělení meziplanetární hmoty z Astronomického ústavu Akademie věd České republiky Pavel Spurný.

14.1.2015

Oba dosud nalezené meteority Žďár nad Sázavou – vpravo první meteorit (6g), vlevo druhý meteorit (40g).Foto: Foto: Pavel Spurný

Kámen z vesmíru má tentokrát podobu čtyřbokého jehlanu. „Má aerodynamický tvar, jak je obroušený vzduchem, a černou kůrku, jak se zahřál při průletu atmosférou," řekl pro Českou televizi nálezce Tomáš Henych.

Astronomové nadále pátrají i po dalších úlomcích, což v zimních měsících není právě jednoduchá záležitost. „Když nasněžilo, tak se nám možnosti pátrání uzavřely. Jakmile ale přišlo tání, ihned jsme ho využili a jeli jsme. Meteorit byl nalezen přesně v námi vytipovaném místě," vyjádřil se Pavel Spurný.

Práci hledačů úlomků vesmírného kamene ale ztěžují amatérští lovci meteoritů, kteří pátrají na vlastní pěst a o své nálezy se nehodlají s odborníky dělit. „Podle informací z místa víme, že se tam pohybují různí hledači. Samozřejmě nás ne vždy o svých nálezech informují, i když by to tak podle zákona mělo být," podotkl šéf oddělení meziplanetární hmoty.

Těžké hledání

Reakcí na utajené objevy jsou letáky, které astronomové zaslali do všech obcí, jež se nacházejí v místě možných nálezů úlomků meteoritu. „V letáku je popsáno, co přesně by místní obyvatelé mohli najít a je tam uveden i kontakt, kam by se v případě nálezu měli obrátit," řekl Pavel Spurný.

Hvězdný kámen od Vatína je prvním úlomkem nalezeným přímo členy astronomického ústavu. „Ten první našel člen pelhřimovské pobočky astronomické společnosti. Ale našli jej na základě informací, které jsme jim poskytli. Jde o skupinu, s níž spolupracujeme. Takových skupin existuje několik a jsou námi přesně informované, kam mají jít hledat. Své nálezy nám pak obratem oznamují tak, jak tomu bylo v případě nálezu u Nové Vsi," vysvětlil Pavel Spurný.

Astronomové měli o pádu meteoritu od začátku poměrně přesné informace. „Bolid modelujeme, vidíme, jak svítí, jak se rozpadá, tušíme, kolik hmoty se z něj mohlo uvolnit a kolik jí mohlo přečkat průlet až na Zemi. To, že už se našly dva úlomky, potvrzuje, že jsou naše informace správné. Úlomky není ale úplně snadné nalézt. Mohlo jich napadat i několik tisíc, ale musíme si uvědomit, že oblast, v níž se vyskytují, je veliká. Mezi prvním a druhým nálezem je více než osmikilometrová vzdálenost a pádová oblast bolidu je asi třicetikilometrová," podotkl Pavel Spurný.

Autor: Redakce

14.1.2015 VSTUP DO DISKUSE

Kandidáti na prezidenta
SLEDUJEME ON-LINE

Netradiční debata: Deník pozval prezidentské kandidáty do vlaku

E-neschopenka. Další promarněná šance?

Havlovo planoucí srdce a tvrdý alkohol v Dukovanech: nejlepší videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 18. až 19. listopadu 2017.

Poprvé se sejdou noví poslanci. Vondráček z ANO bude předsedou sněmovny

/FOTOGALERIE/ Dnes usednou do svých lavic nově zvolení poslanci. Budou zastupovat devět stran a hnutí, což je v historii ČR maximum. Nejvíc – 78 mandátů – získalo ANO Andreje Babiše. Druhá ODS má 25 křesel. I tato dominance vítězného subjektu je politické novum. Stejně jako fakt, že žádná z dalších stran (kromě Okamurovy SPD) nechce do vlády.

Smutná tečka za sezonou snů. Federer ale konec neplánuje

Ruku na srdce kdo nepředpokládal, že letošní Turnaj mistrů vyhraje Roger Federer? Řada elitních tenistů se tentokrát dostaveníčka hvězd na závěr sezony neúčastnila, světovou jedničku Rafaela Nadala navíc zastavilo zranění hned po prvním zápase. Federer celý rok drtil všechno, co se mu postavilo do cesty, a byť se to zdá neuvěřitelné, znovu (pokolikáté už?) posouval hranice možného.

Otevře největší retro muzeum v republice. Sběratelem se stal při zařizování bytu

Přes deset tisíc předmětů z padesátých až osmdesátých let si lidé prohlédnou od dubna příštího roku v brněnském obchodním centru Futurum. Jedenatřicetiletý Radim Blaško tam chce otevřít jedno z největších retro muzeí tohoto druhu v České republice.