Ředitel KSÚS Jan Míka navíc nedokázal odhadnout, zda poté bude moci udělat za minulou zimou definitivní tečku. „Podle předpovědi na další týden má pokračovat současné počasí. A dokud bude toto počasí trvat, tak bez ohledu na datum v kalendáři musíme zimní údržbu zajišťovat," řekl Míka. „Pokud se začne postupně oteplovat, tak budeme na jarní údržbu přecházet postupně. Předpokládáme, že u části techniky necháme zimní výbavu až do konce dubna," dodal.

Podle jeho slov v zimní údržbě pokračuje i regionální pracoviště Ředitelství silnic a dálnic, které má ve správě silnice prvních tříd.

Ze zákona trvá zimní období pro údržbu komunikací od listopadu do března. To končící bude z hlediska dálky určitě patřit na Vysočině k nejdelším. Kvůli předpovědi a vývoji počasí na konci loňského října začala pro cestáře zima ještě před začátkem listopadu.

A pokračovat bude určitě do dubna, přestože v některých předešlých letech mohla KSÚS už v březnu alespoň z části přejít na jarní práce a postupné opravy zimou poničených silnic. „Takhle divnou zimu nepamatuji. V jejím průběhu nebylo sice nikdy moc sněhu, ale více než v minulých letech jsme se potýkali s ledovkou, náledím či námrazou. Počítali jsme s tím, že budeme potřebovat 22 tisíc tun soli, ale to nám nestačilo a už jsme museli objem tohoto posypového materiálu o 150 tun navýšit," popsal situaci Míka s tím, že organizace ještě další posypovou sůl koupí hned na počátku dubna. „To už bude naštěstí za letní ceny," poukázal na jedinou pozitivní informaci.

V každém případě bude zima na Vysočině z hlediska údržby patřit k nejdražším. Správa odhadovala náklady na 200 až 220 milionů korun, skutečnost se bude blížit ke 230 milionům. „Když sněží, tak nás každý den přijde údržba silnic na celé Vysočině na dva až tři miliony, když se přidá vítr, tak dokonce až na pět milionů korun," vyčíslil náklady Míka. KSÚS už připravuje žádost na kraj o zvýšení příspěvku na údržbu silnic.

Dlouhá zima bude mít ještě jeden neblahý účinek. Už nyní správci silnic vědí, že komunikace budou ve výrazně horším stavu než v předešlých letech. „Může za to časté střídání mrazů s oblevami. Kombinace těchto dvou vlivů ničí silnice úplně nejvíc," poznamenal Míka.