Urychlení cestování po nejpřímější silniční cestě z Prahy do Vídně, po takzvané císařské cestě, vedoucí i přes Želetavu, vybudováním obchvatu kolem Želetavy, pravděpodobně vzalo za své. Před dvěma a půl lety projekt žil, dnes spí. „Jeho budoucnost je ve hvězdách. Investorem je stát, potažmo Ředitelství silnic a dálnic. Věc je tak čistě na nové vládě," řekl želetavský starosta Radek Malý. „Neoficiální informace je taková, že se nejprve vyřeší obchvat Znojma, a pak by mohlo dojít na další, třeba na nás," podotkl.

Více než sedmikilometrový obchvat přes údolí řeky Želetavky, s deseti mosty a mostky, protínající šest katastrálních území, je zatím pouze na papíře. „Realizace je hudbou budoucnosti, i když bychom ji moc rádi uvítali. Věci kolem císařské cesty jsme řešili s bývalým starostou Moravských Budějovic panem Nekulou i současným panem Bařinkou," připomněl Malý. Mezi komunálními politiky je prý téma stále živé. „Občas se s okolními starosty sejdeme a bavíme se o tom. Často si ale na závěr řekneme, že jsou praktičtější věci, na které je třeba upnout síly, než abychom je vyvíjeli na něco, co nemůžeme uspíšit," podotkl.

To v Jaroměřicích mají k obchvatu města mnohem blíže. Projekt je hotov, v nejbližší době jej čeká územní řízení. „Úvahy o realizaci se zatím, podle mých informací, nemění. V závěru loňského roku k tomu u nás proběhla konference. Hovoří se období 2017 až 2019," řekl starosta Jaroslav Soukup. V případě Jaroměřic jde o silnici, kterou vlastní a spravuje Kraj Vysočina. Financování tak půjde z jeho kasy a za podpory Evropské unie. „Záležet bude na tom, kdy se kraji podaří získat evropské dotace, které budou tvořit nemalou část nákladů," řekl Soukup, který v krajském zastupitelstvu zasedá.

Termín zatím není

Stavba podle něj potrvá až rok a půl. Vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Hana Strnadová spekulovat odmítla. „Termín ani cenu nelze zatím upřesnit. Ve věci se připravuje výběrové řízení na vypracování expertního posudku pro územní řízení," potvrdila. Největším přínosem jaroměřického obchvatu, který přiblíží dvě největší města okresu, Třebíč a Moravské Budějovice, bude podle Strnadové zvýšení bezpečnosti silničního provozu a také snížení hlučnosti a množství emisí ve městě. „Ano, nás všechny čeká výrazné odlehčení od hlavně tranzitní dopravy, která projíždí přes centrum, dvě náměstí a také velmi úzkou ulicí Březinovou. V ní mají kamiony problém se vůbec vyhnout," upozornil starosta Soukup.

Oddych od nákladních aut by si stejně tak přál Radek Malý. „U nás je to obrovský průšvih. Řešení kopců a zatáček je v Želetavě nešťastné. Trpí tím bezpečnost a samozřejmě i stavby," postěžoval si tamní starosta. Přehled počtu aut směřujících přes městys je nejen pro něj mnohdy děsivý. „Máme informační panel, který nám čas od času měří hustotu provozu. Ve špičkách se dostáváme do obrovských čísel. Nechtějí věřit ani statistici, kteří pak naměřené hodnoty dál zpracovávají," podotkl Radek Malý. Nejhorší situace podle něj nastává v červenci. „V jednom směru se za týden pohybujeme až na třiceti tisících všech vozidel. Denně to tak v obou směrech může být i kolem deseti tisíc," upozornil želetavský starosta.

Obchvat Jaroměřic je z větších silničních staveb na Třebíčsku nejblíže své realizaci. Obavu, že by mohl odlákat návštěvníky města, případně zámku, starosta nesdílí. „Popravdě takovým názorům ani nerozumím. Za prvé, tak jak jsem měl možnost vidět lokalitu, kterou má obchvat vést, tak na zámek bude vidět, za druhé tam určitě budou poutače i na další dominanty Jaroměřic a za třetí si myslím, že podstatná část turistů, a potvrzují to i průzkumy, které jsme si nechali udělat, jede do daného místa cíleně," mínil Jaroslav Soukup.