Vyplývá to z kontroly pracovníků hygieny výživy Kraje Vysočina.

Ti se do restaurací na Vysočině vydali proto, že od Nového roku musejí provozovatelé restaurací na jídelní lístek vypsat alergeny, které jídla obsahují.

„Osmdesát provozovatelů tuto povinnost víceméně splnilo. V několika případech jsme se setkali s odlišným způsobem značení alergenů u hlavního menu a u stálé nabídky v jídelním lístku," vyjádřila se referentka hygienické stanice Jana Roháčková.

Šlo například o číselné označení alergenů u konkrétního pokrmu v jídelním lístku s odkazem na seznam alergenů umístěný na konci jídelního lístku, u denního menu zase někteří provozovatelé uváděli pouze větu: Informace o výskytu alergenů v pokrmu žádejte u obsluhy.

Mezi kontrolovanou provozovnou byl například i nedávno otevřený bufet Lidovka, sídlící v jihlavském areálu Březinky. „Ano, hygiena u nás byla to kontrolovat. My máme čísla uvedená přímo v meníčku a pak máme vyvěšený seznam, co které číslo znamená. Stálý jídelní lístek nemáme. Paní z hygieny nám ještě akorát říkala, že bychom zmínku o alergenech mohli připsat na tabuli, kterou máme nad vydávacím oknem," přiblížil kontrolu vedoucí bufetu Lidovka Roman Kříž.

Číselné označení

Kontrola byla také v jihlavské Pivovarské restauraci. „Paní z hygieny nám říkala, že to máme v pohodě, ale nějaké drobné chybičky v tom byly. U jídel máme čísla a pak máme legendu, co které znamená. Máme to jak v meníčku, tak ve stálém jídelním lístku," řekl číšník z Pivovarské restaurace Jakub Rojka.

Podle hygieniků z kontrol vyplývá, že většina provozovatelů upřednostňuje číselné označení alergenů v pokrmech před slovním značením. „U většiny provozoven chyběla specifikace konkrétní obiloviny obsahující lepek, specifikace konkrétních skořápkových plodů a značení obsahu alergenů u nápojů, například piva, mléka ke kávě a podobně," řekla Roháčková.

Větší problém hygienici měli s restauracemi, které vedou cizinci. „Mezi zařízení, která povinnost nesplnila, patřily v šesti případech provozovny s cizojazyčným personálem, kdy porozumění bránila jazyková bariéra," informovala hygienička s tím, že celkově lze konstatovat, že se provozovatelé v Kraji Vysočina vypořádali se zavedením informací o alergenech na dobré úrovni, mají povědomí o tom, jaké informace a v jakém rozsahu spotřebitelům podávat.

Nicméně podle samotných provozovatelů restaurací je tato nová povinnost zátěží. „Chápu, že je to pro alergiky, aby se necítili nějak utiskovaní, ale logicky snad každý alergik ví, že když si dá těstoviny, tak jsou z mouky. Myslím, že není problém se s obsluhou domluvit. Tohle je zase zbytečná povinnost navíc," vyjádřil se Roman Kříž.

Ty provozovny, které povinnost nesplnily, hygienici na novou povinnost upozornili a doporučili jim podívat se na odkaz na webové stránky Krajské hygienické stanice Kraje Vysočina, kde je tato problematika vysvětlena.