Navíc nebyl dosud ani zkolaudován. Stavební firma z Plzně odvedla nekvalitní práci, město Chotěboř jí účtuje penále.

„Stavební firma Berger Bohemia z Plzně požádala město Chotěboř o prominutí smluvního penále ve výši 1,2 miliony korun. Zastupitelé žádost zamítli," konstatoval starosta Chotěboře Tomáš Škaryd a nijak neskrýval nelibost.

Průtah měl být chloubou Chotěboře, místo toho přidělal jen vrásky na čele chotěbořské radnici i krajským úředníkům.

Na stavbě se podle starosty špatně pracovalo, odvedené práce byly nekvalitní, uspokojivá nebyla ani komunikace s firmou, která stavbu zajišťovala. Na vině je hlavně špatný zákon. Město Chotěboř doplatilo na paragraf, který nutí investory ve veřejné soutěži vybírat firmu, která přijde s nejnižší nabídkou.

Všechno je špatně

„V současné době je stav takový, že sotva byl průtah dokončen, bude se na něm muset znova kopat. Konkrétně se jedná o stavbu kruhového objezdu u sochy Ignáta Herrmanna. Objezd bude nutné zavřít, instalovat světelnou signalizaci, hledat objížďky, což přinese negativní reakce řidičů. Jenže se nedá nic dělat. Současný kruhový objezd je postaven tak špatně, že se opravit musí. Dlažba, obrubníky, všechno je nekvalitní," zdůraznil starosta Škaryd.

Stavba druhé etapy průtahu městem Chotěboř začala na jaře loňského roku. Zahrnovala ulici Havlíčkovu k soše Ignáta Herrmanna směrem k nádraží do průmyslové zóny k firmě Altec. Výdaje na stavbu ve výši kolem 43 miliony byly hrazeny částečně Krajem Vysočina, město Chotěboř se podílelo částkou zhruba 16 milionů korun. Kraj Vysočina investice dostavby hradil částečně i z dotací z Evropských fondů. Právě Kraj Vysočina je podle starosty Škaryda se stavbou tak nespokojený, že odmítl stavbu převzít a nechat ji zkolaudovat.

„Což dělá starosti i nám. Stavební část průtahu je krajská, zelená část patří městu Chotěboř. Plánovali jsme prostory kruhového objezdu ozelenit a zkulturnit, což není za současné situace možné," vysvětlil Škaryd.

Průtah městem měl být předán do předčasného užívání loni do 30. září, ale předán byl až 6. listopadu. Havlíčkobrodský deník psal o problémech kolem stavby průtahu Chotěboří už loni. Firma Berger Bohemia z Plzně, kde má mateřské sídlo, nebyla na Vysočině příliš známá. „A ani si dobré jméno do budoucna neudělala," podotkl starosta Škaryd.

Problémy a závady

„Při kontrolních dnech registrujeme špatnou koordinaci prací. Na stavbě je množství problémů a závad, včetně různých nedodělků, chybí například vodorovné dopravní značení, přestože stavba byla uvedena do předčasného užívání v září letošního roku," informovala v té době, kdy se průtah stavěl, Zdenka Pospíchalová, vedoucí oddělení majetku a investic města Chotěboř. Stejně tak dělníci, kteří na stavbě pracovali, podle Pospíchalové své práci moc nerozuměli.

„Hovořil jsem s generálním ředitelem firmy, který pochází z Německa. Zeptal jsem se ho, zda by si v Německu dovolila firma odvádět takovou práci. Od té doby jsem ho už neviděl," uvedl starosta jeden z příkladů, podle jeho soudu zvláštního přístupu firmy ke svěřené zakázce.

Chotěboř uvažovala dokonce o tom, zda se nemá s plzeňskou firmou rozejít, ale to by znamenalo nové výběrové řízení a další průtahy. Havlíčkobrodský deník v té době rovněž stavbu navštívil.

„V současné době máme asi čtyři subdodavatele, například firmu Strabag, která patří v oboru ke špičkám. Subdodavatele máme proto, že se potýkáme se stejným problémem, jako většina stavebních firem v Česku. Nemáme dostatek lidí. Koordinovat tolik subdodavatelů není někdy jednoduché, což nás samozřejmě neomlouvá," zdůraznil tehdejší stavbyvedoucí Ladislav Sýkora.

Na vině je špatný zákon, který nutí investory vybírat firmu s nejlevnější nabídkou bez ohledu na vztah k regionu i kvalitu práce.

„Nemůžeme dát prostor místním firmám, které by odvedly práci kvalitněji, ale cena by byla vyšší," vysvětlil starosta podstatu problému.

Město by mělo raději kvalitně odvedenou práci než peníze za penále.