Jedním z nich je i starosta Starých Bříšť Václav Honzl. Ředitel odboru drah ministerstva Jindřich Kušnír v dopise bere na vědomí nesouhlas obce s vedením VRT přes její katastr. Je si prý vědom, že záměr může vyvolat nevoli.

„Na druhou stranu si dovolujeme upozornit, že jde o celoevropsky významný projekt a povinností republiky je záměr zpřesnit a na svém území umístit," píše zástupce ministerstva s tím, že nová varianta trasy je preferovaná hejtmanstvím, s nímž je konzultována.

Kušnír dále starostu ubezpečuje, že železniční doprava je šetrný způsob dopravy. „Velká část VRT bude vedena po umělých stavbách, takže fragmentace (rozkouskování) území nebude tak významné jako v případě silnic," píše ředitel odboru drah a dodává, že záměr bude zpřesněn studií, nad kterou bude teprve možné začít smysluplnou diskusi.

Starosta Starých Bříšť ale chce nadále vyjadřovat nesouhlas i po této odpovědi. Podle něj totiž dopis v podstatě říká, že stát VRT postaví bez ohledu na názor obcí, kterým to vadí.

„Krajinu poškodí jak samotná stavba trati, která zřejmě bude na nosnících nebo pilotech, tak i provoz na ní. Zrovna před pár dny v obci jedni lidé investovali peníze do vybudování ekofarmy. Pokud by přes jejich pozemky vedla trať, zmařilo by jim to investici i životní sen," říká Václav Honzl.

Neuspokojuje ho ani avizovaná snaha kraje zvýšit přínos tratě pro region tím, že rychlovlaky budou stavět u Záhoří nedaleko Humpolce.

„Má smysl postavit nádraží na zelené louce mezi vesnicemi s minimální zalidněností?" ptá se starosta s tím, že zastupitelstvo Bříšť jednomyslně nechce měnit územní plán obce, a dál hledá cesty, jak projekt odmítnout. Honzl je pro původní variantu přes Havlíčkobrodsko, kde podle něj víc kopírovala současné železnice, nebo přimknutí k dálnici.

Starostové obcí z Humpolecka domuvili společný postup s kolegy z Jihlavska, kterým třeba vadilo, že v Jiříně je trať načrtnutá přes rybník. Zmíněný Kušnír i náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl ale sdělili, že jde o hrubý nákres, že tam trať nepovede, protože by to bylo drahé a v rozporu se snahou pojmout projekt jako ekologickou dopravu.

Starostové zvažují petici a také chtějí oslovit kraj, protože tam musí projekt tratě uvést do souladu se svým „územním plánem", zvaným Zásady územního rozvoje (ZÚR).

Náměstek Joukl zdůraznil, že se chce se starosty sejít, že i jeho cílem jsou co nejmenší zásahy do krajiny a že stát zapracoval i podněty vznesené krajem.

Na názor na VRT jsme se tedy zeptali i dvou krajských zastupitelů z Pelhřimovska. Koaliční Antonín Daněk z Humpolce zdůrazňuje, že se chce seznámit se stanoviskem starostů i s názory humpoleckých zastupitelů.

Téma chce otevřít také na úterním klubu krajských zastupitelů za ČSSD. „Podle mě s novou variantou nikdo nepočítal, je to novinka. Rozumnější by to bylo vést u dálnice, ale zatím nemám víc informací," říká Daněk.

Menší zlo

Opoziční lidovecký zastupitel Miroslav Houška říká, že o námitkách obcí ví a že se musí zvážit menší zlo - to znamená vzít v úvahu připomínky obcí i názor ministerstva. I krajští zastupitelé pak podle něj musí respektovat to, co má větší váhu. „Ano, pro někoho je to určitě bolestivé, ale pokud to má mít přínos pro republiku jako celek, tak to někudy vést musí," odpovídá Houška.

Nyní si cení aspoň toho, že se o tématu mluví. „Když jsme totiž tvořili předchozí Zásady územního rozvoje, tak jsme informace o VRT získávali jen těžko. I proto věřím, že bude příležitost zvážit a prodiskutovat veškeré připomínky," dodává zastupitel z Častrova.

Schůzka starostů s vedením kraje má být 14. ledna v Jihlavě. Vysokorychlostní trať by měla být v prvním úseku z Prahy do Benešova budovaná mezi lety 2020 až 2025. Úseky na Humpolecku by mohly přijít na řadu v letech 2030 až 2035.

Vlaky mají po trati jezdit rychlostí až 300 km/h - takže třeba ze Záhoří do středu české metropole by se měl cestující bez zácpy a zpoždění dostat ani ne za 40 minut.

Čtěte také: Obce už chystají petice proti vedení vysokorychlostní tratě