Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Červená Felicia splnila svému majiteli velký sen

Třebíč - V září roku 1957 na třetím strojírenském veletrhu v Brně se stal hitem stánku automobilky Škoda prototyp nového vozu s atraktivní karoserií roadster postavený na základě typu 440, lidově nazývaného Spartak. Vůz nesl označení 450 a jeho sériová výroba se začala v Kvasinách rozbíhat až v roce 1958.

16.5.2014
SDÍLEJ:

Felicia 1961Foto: Jan Kotlík

V roce 1959 došlo k modernizaci základního typu 440, zejména změnou přední nápravy, která byla nyní lichoběžníková s vinutými pružinami a příčným stabilizátorem, namísto dřívějšího příčného listového pera. Vozy po této modernizaci dostaly nové názvy Octavia a Felicia. Další modernizace přišla v roce 1961, kdy se modely změnily hlavně vzhledově. Snad jako památku na éru „křídláků" vrcholící v druhé polovině padesátých let, Octaviím i Feliciím na zadních blatnících přibyla miniaturní křidélka, čímž se změnil i tvar koncových svítilen. Jiná byla i mřížka chladiče a nalévací hrdlo palivové nádrže se ukrylo pod odklápěcí víko na zadním blatníku.

A právě Felicii v této podobě vlastní Miroslav Krupička. Když ji ale kupoval, rozhodně se nepodobala Felicii ročníku 1961, ba ani žádné jiné. To, co Mirek tenkrát v červnu roku 1995 ve Lhotce u Mělníka nalezl, se nepodobalo žádnému automobilu. Nicméně z dokladů se dozvěděl, že někde v té hromadě různých věcí by se měla nacházet Felicia roku výroby 1960. Ale ani to ho neodradilo. Svoji jasnou představu prohánět se v červené Felicii s větrem ve vlasech chtěl dosáhnout za každou cenu.

Doma později začal zjišťovat, že z Felicie 1960 mnoho nezbylo. Mnoho dílů, které Mirek dopravil do své garáže, bylo z různých typů a ročníků Felicií. Proto nakonec padlo rozhodnutí, že postaví auto do podoby modelového ročníku 1961. V průběhu renovace, tedy vlastně spíše výroby zcela nového vozu, tak Mirkova Felicia dostala atraktivní křidélka, dělená přední sedadla, řadící páku na víko převodovky a motor o objemu 1.2 litrů se dvěma karburátory a samostatnými čističi vzduchu z verze Super. Úspěch byl završen jasně červeným lakem karoserie a pomyslnou třešničkou na dortu byla instalace dvojice výkonných elektropneumatických houkaček z roku 1962.

Od té doby se Mirek se svoji rodinou často prohání ve svém splněném snu. Jeho Felicia se účastní různých veteránských akcí, srazů i jízd pravidelnosti, kde byla nejednou oceněna vítězným pohárem. To, že jsou Mirek s jasně červeným kabrioletem nerozlučný pár, bylo jasné i v den jeho svatby. Svoji nevěstu si samozřejmě vezl ve svém zamilovaném autě. Důkazem, že se s Felicií u Krupičků i nadále počítá je i fakt, že v roce 2013 vezla z porodnice Mirkova třetího syna. Popřejme jim proto všem ještě hodně spokojených kilometrů se sluncem nad hlavou!

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

16.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Muže v Dubí srazilo auto. Z ošklivě vypadající srážky vyvázl dobře

VIDEO: Muže v Dubí srazilo auto. Z ošklivě vypadající srážky vyvázl dobře

Předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský
AKTUALIZOVÁNO
10 28

Ústavní soud EET nezrušil. Část zákona ale škrtl

VIDEO: Muže v Dubí srazilo auto. Z ošklivě vypadající srážky vyvázl dobře

Dubí – Je to k neuvěření. V Dubí se stala hrůzostrašně vypadající noční nehoda chodce s autem. Muž po střetu vyletěl několik metrů do vzduchu a skončil na chodníku. Jako zázrakem se mu ale nic vážného nestalo.

AKTUALIZOVÁNO

Prezidentští kandidáti mají svá čísla: Zeman půjde do voleb se 7, Drahoš s 9

Prezident Miloš Zeman bude o znovuzvolení v lednových volbách usilovat s číslem sedm. Bývalý předseda Akademie věd Jiří Drahoš, který je podle průzkumů nejvážnějším konkurentem, získal číslo devět.

AUTOMIX.CZ

Víte, co je černý led? Poradíme, jak ho poznat a jak se s ním vypořádat

Ze všech zimních nástrah na motoristy (a vlastně obecně na všechny), je jednou z nejhorších takzvaný „černý led“. Ten je totiž skoro nerozpoznatelný, ale strašlivě kluzký, což může způsobit velkou spoustu nemilých situací. Znáte taková ta videa, kdy se auta se zabržděnými koly nekontrolovaně kloužou jako saně? Tak přesně to umí černý led.

Ondráček nebyl zvolen do čela komise pro GIBS. Chybělo mu devět hlasů

Poslanci dnes nezvolili Zdeňka Ondráčka z KSČM do čela komise pro kontrolu Generální inspekce bezpečnostních sborů. V tajné volbě získal 85 hlasů, do funkce mu tak chybělo devět hlasů. Jeho nominace opět vyvolala mezi poslanci debatu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT