Hlavní tahy Havlíčkovým Brodem spravuje stát. Vláda po letech nízkých investic schválila dokument rozvoje infrastruktury, kde se s výstavbou obchvatu počítá.

„Byla to pro nás velmi dobrá zpráva. Veškerá doprava totiž jede skrz město," uvedl starosta Havlíčkova Brodu Jan Tecl. Přiznává však, že komunikaci od Humpolce současný obchvat nevyřeší. Podle jeho slov je největší doprava na tahu z Čáslavi do Jihlavy, která se má odklonit na plánovaný obchvat. „Předpokládá se, že z Masarykovy ulice odkloníme asi třicet procent tranzitní dopravy," dodal starosta.

Nejvytíženější komunikací je právě Masarykova ulice. Na ní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v roce 2010 napočítalo přes patnáct tisíc aut za den. Další frekventovanou silnicí v centru města je Žižkova ulice, po které za čtyřiadvacet hodin projede téměř devět tisíc aut. Plánovaný obchvat by mohl zmírnit dopravu i tam.

Jihovýchodní obchvat má navázat na kruhový objezd na Žižkově ulici, obloukem povede přes údolí, vlakové nádraží a vyústí u Strážného vrchu na současnou komunikaci I/38. Na obchvat je už hotový projekt a nyní se chystá postupný výkup pozemků.

„Pokud půjde vše hladce, tak je možné začít do dvou let. Reálnější je ale termín v rozmezí let 2018 až 2020," prohlásil radní pro územní plán a rozvoj města Libor Honzárek. Honzárek podobně jako starosta vítá, že stát zařadil stavbu mezi své priority.

S Honzárkem a Teclem ale nesouhlasí opoziční zastupitel Jiří Čáslavský. „Mně se ten obchvat nelíbí. Já tvrdím, že jsou to úplně vyhozené peníze. Vůbec se totiž neřeší humpolecký tah. Já navrhuji obchvat úplně jiného druhu," vysvětlil Čáslavský a popsal svůj návrh, který by začínal už na silnici z Humpolce. Jeho návrh ale starosta odmítá. „Už teď se ta částka blíží dvěma miliardám. Nevím, jak by se tento návrh financoval," namítl starosta.

Západní obchvat v nedohlednu

Územní plán města počítá i s obchvatem pro západ města. Tady je ale podle Honzárka situace úplně na začátku. V plánu je zakreslen koridor, kudy by mohla silnice někdy v budoucnu vést. Opět se ale jedná o investici státu.
Podle dopravních inženýrů Luďka Bartoše a Aleše Richtra ze společnosti EDIP vzroste počet osobních automobilů na silnicích I. třídy do deseti let o více než třetinu. Do roku 2050 dokonce o osmdesát procent. Mezi silnice I. třídy se řadí jak silnice na Jihlavu, tak na Humpolec.

„Na tomto růstu se bude podílet především další zvyšování počtu automobilů," uvedli ve své prognóze. U kamionové dopravy počítají s menším růstem. Do poloviny století by mělo zvýšení dosáhnout přibližně dvaceti procent.

Marek Osouch