Řidiči linkových autobusů s tím pochopitelně nesouhlasí a vyhlásili stávkovou pohotovost. Mzdové škrty by se neměly dotknout řidičů městské dopravy. Kraj Vysočina nařčení z nezaplacení nákladů na veřejnou dopravu odmítá a poukazuje na uzavřenou smlouvu s ICOMem.

Radikální snížení platů až o čtyři tisíce korun postihne s velkou pravděpodobností řidiče linkových autobusů na Třebíčsku a v dalších okresech. „Jihlava, Třebíč, Pelhřimov. Tam všude se snížení platů řidičů dotkne," zdůraznil předseda odborového svazu společnosti ICOM transport Jiří Punčochář.

Relativně klidní mohou zůstat řidiči třebíčské městské autobusové dopravy. „Jich se tato opatření nedotknou a ani stávková pohotovost se zaměstnanců TRADO-MAD netýká," poznamenal mluvčí ICOMu Petr Palovčík.

Řidiči se, s ohledem na své už tak lehké peněženky a hrozbu snížení svých platů až o čtyři tisíce korun měsíčně, rozhodli vstoupit do stávkové pohotovosti.

„Takové radikální snížení platů znamená velkou hrozbu pro zaměstnance, kteří splácí hypotéky a mají další vysoké životní výdaje," poznamenal Punčochář.

Mnoha řidičům a jejich rodinám může takový zásah do soukromých rozpočtů způsobit citelné potíže. „Pro někoho, kdo má třináct tisíc korun čistého, to znamená, že se dostane na hranici životního minima. Konkrétní kroky, jak budeme s případnou stávkou postupovat, ještě musíme zvážit," nastínil Punčochář s tím, že někteří řidiči zvažují odchod z firmy.

Snížení platového ohodnocení svých kolegů zamrzelo řidiče třebíčské MAD, který nechtěl být jmenován. „Asi si to nedokážu představit. Každý měsíc dělám všechno pro to, abych měl patnáctku a abychom si s manželkou mohli obyčejně žít. Nemyslím žít nad poměry, mám na mysli takový život, abych mohl poplatit půjčky a jednou do roka vyjet s ženou do hor, které máme rádi. Přitom nebudeme ubytováni v penzionu nebo hotelu, ale bohatě postačí kemp a chatička," popsal své nenákladné sny. „Je třeba si uvědomit, že lidé jako jsou dispečeři nebo členové kontrolních orgánů podniku by byli bez nás bez práce. Na nás řidičích společnost ICOM stojí," rozohnil se.

Aktuální snížení výdajů na mzdy zaměstnanců ICOMu se, podle Palovčíka, nedotkne manažerů ani vedoucích pracovníků společnosti. „Avizované snížení platů se týká pouze řidičů," doplnil stručně Palovčík.

Oslovený řidič jednoho z městských autobusů se snížením platů svých kolegů z linkové dopravy nesouhlasí. „Bez toho, aniž bych chtěl urazit paní z veřejných záchodků, musím říct, že ona má měsíčně devět tisíc korun. A řidič, který celý den vozí lidi a má za ně zodpovědnost, by měl dostávat deset nebo jedenáct tisíc? To snad nemůže být myšleno vážně," podotkl.

Přehazování horkého bramboru

Začarovaný kruh peněz a vzájemného osočování se roztočil mezi krajem, ICOMem a jeho zaměstnanci. Prvně jmenovaní jsou obviňováni ze strany druhých za opakovaně nezaplacené závazky. „Za rok 2011 neuhradil Kraj Vysočina náklady ve výši 15,5 milionu korun a dále odmítá celou prokazatelnou ztrátu uhradit i v roce 2012," upřesnila Kateřina Kratochvílová, předsedkyně představenstva ICOM transport. Kraj je, podle ní, ochoten uhradit částku dokonce nižší než v roce 2006. „Od té doby došlo ke značnému nárůstu nákladů, když pouze cena nafty stoupla o 25 %. To pro nás představuje nárůst nákladů v desítkách milionů korun," doplnila Kratochvílová.

Kraj se však podobným obviněním brání. „Všechny faktury tohoto dopravce byly v souladu s platnou smlouvou proplaceny. Jenže ICOM po nás chce navýšení dotací za službu ve veřejné linkové dopravě nad rámec platné a akceptované smlouvy," vyjádřil se náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl.

Podle Kratochvílové je snížení platů řidičů posledním možným krokem, který ICOM může v rámci ušetření nákladů ještě udělat. „Vyvíjíme veškeré úsilí vedoucí k úsporným opatřením, aby byla prokazatelná ztráta co nejvíce snížena. Vypisují se pravidelná výběrová řízení na všechny dodavatele, včetně pohonných hmot každý týden, motivují se řidiči k dodržování nízké spotřeby, ekonomické jízdy atd. V dnešní situaci nám tedy nezbývá, než přistoupit i k poslednímu možnému kroku, tedy ke snížení mzdových nákladů," vysvětlila.

Kraj ale trvá na tom, že největší dopravce v regionu požaduje finance, na které nemá nárok. „Částka, o kterou ICOMu jde, je rozdíl mezi cenou, která je stanovena smlouvou, a mezi návrhem, který si společnost určila ještě v době před podpisem smlouvy," vysvětlil Joukl s tím, že kraj na základě smluv pokryje všem dopravcům náklady za jeden ujetý kilometr do výše 29 korun včetně, a ICOM transport před podpisem došel k částce 31,80 koruny za kilometr. ICOM letos od kraje dostane 83,7 milionu korun a mezi všechny dopravce bude rozděleno přibližně čtvrt miliardy korun. Cena 29 korun za kilometr je částka, kterou je kraj ze svých prostředků schopen dopravcům dotovat.

Ať už je pravda na kterékoli straně, nejcitelněji pocítí důsledky tohoto sporu řidiči. Dva se perou a třetí se pro tentokrát smát určitě nebude.