Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pod silničním mostem ve Vilémově zahynuli čtyři dělníci

Vilémov - V sutinách silničního mostu, který se ve čtvrtek odpoledne zřítil ve Vilémově, zahynuli čtyři dělníci. Další dva jsou v péči lékařů. Záchranářské práce, které prováděly desítky hasičů, mezi nimi i kynologové se speciálně vycvičenými psy, trvaly několik hodin a skončily až v časných pátečních ranních hodinách.

5.9.2014
SDÍLEJ:

Vilémov, 4. 9. večer. Hasiči nasadili při záchranářských pracích veškerou techniku.Foto: Deník/Jaromír Kulhánek

Záchranářské práce, které provádělo na sedmdesát hasičů, mezi nimi i kynologové se speciálně vycvičenými psy, skončily až v pátek nad ránem.

Úmrtí čtyř dělníků potvrdila mluvčí vysočinské krajské policie Dana Čírtková. Ta dodala, že policie nyní pracuje na jejich ztotožnění. V tuto chvíli se ví, že tři dělníci byli Češi a tři Slováci.

Policie již vyslechla stavbyvedoucího a několik svědků. "Zajistila také stavební deník," uvedla Čírtková.

Na místo neštěstí se kromě policie, záchranářů a zdravotníků dostavili i zástupci inspektorátu bezpečnosti práce, krajského úřadu, silničářů a také dodavatelských firem. Nechyběl ani znalec z oboru statiky.

Přítomný stavbyvedoucí se k případu odmítl vyjádřit. Stejně zareagoval i zástupce společnosti Bögl a Krýsl.

„Obraťte se na našeho právního zástupce. Tiskové prohlášení vydala i naše firma," zareagoval.

Právě zaměstnanci Bögl a Krýsl se na přípravných pracích při opravě mostu na silnici druhé třídy číslo II/345 nedaleko vilémovského náměstí podíleli.

Dělník, který se pádu mostu se štěstím vyhnul, byl ve čtvrtek odpoledne hospitalizován v havlíčkobrodské nemocnici. V podvečer se ale do Vilémova vrátil, aby záchranářům ukázal, kde by mohli být zavaleni jeho kolegové. Podle informací Deníku šlo o slovenského státního příslušníka.

Letecký transport

"Dalšího dělníka, který byl v sutinách částečně zavalen, a záchranáři s ním komunikovali, se podařilo vyprostit krátce po devatenácté hodině," řekla mluvčí krajských hasičů Petra Musilová. Jeho zdravotní stav ale nechtěla komentovat. Muž byl následně vrtulníkem transportován, a to s největší pravděpodobností do královéhradecké fakultní nemocnice.

Hasiči nemohli kvůli mokrému terénu nasadit těžkou techniku a pracovali pouze ručně s lopatami, krumpáči a kbelíky. Po setmění nainstalovali v místě neštěstí a v jeho bezprostředním okolí osvětlovací balony. „Těžkou techniku nelze zatím použít s ohledem na to, že v závalu jsou lidé a terén je v důsledku nedávného nepříznivého počasí silně podmáčený," pokračovala Musilová.

Při odstraňování sutin se střídalo několik skupin hasičů. V každé z nich pracovalo pět nebo šest mužů. „Jde o velmi fyzicky a také psychicky náročný zásah. I z tohoto důvodu jsou na místě psychologové, a to nejen z hasičského záchranného sboru, ale také Policie ČR. Na místě jsou i členové posttraumatického intervenčního týmu. Stále doufáme, že dělníky objevíme živé. Snažíme se najít jejich polohu. Využíváme termovize, štěrbinových kamer a dalších speciálních zařízení, která by je mohla přesněji lokalizovat," pokračovala ve čtvrtek v podvečer Musilová.

Zasahujícím hasičům pomáhal i psycholog

„Členy hasičských záchranářských týmů, které i tady ve Vilémově zasahují, samozřejmě vybíráme tak, aby jejich psychická odolnost byla vyšší, než je běžné u normální populace. Protože se ale jedná o velmi náročný fyzický i psychický zásah, jsem tady já, abych v době, kdy se hasiči při záchranářských pracích střídají, s nimi hovořil a aby případná traumata na ně tak nedoléhala," uvedl psycholog Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina, Jiří Průža.

Ten dodal, že měl možnost krátce pohovořit s lehce zraněným dělníkem. „Myslím, že mu bude až postupem času docházet, co tady zažil a čeho byl svědkem. Dá se předpokládat, že bude potřebovat psychologickou a další odbornou pomoc, aby se s tím dokázal vyrovnat. S tím druhým zraněným jsem nehovořil, byli u něho lékaři," poznamenal Průža.

Po vyproštění druhé osoby změnili záchranáři postup prací.

„Přeskupili jsme síly. Připravujeme se na rozdělení jednotlivých sektorů závalu, v nichž budou záchranné práce postupovat a při nichž budeme samozřejmě pokračovat i ve vyhledávání osob," vysvětlil velitel zásahu a šéf havlíčkobrodských profesionálních hasičů, Luboš Vacek.

„V těch sektorech budou pracovat jednotlivé týmy hasičů a hned po jejich prohlídce monitorovací technikou a vyhledávacími psy začnou s odklízením větších kusů sutin. Na místě operují i specialisté z Brna, kteří mohou provádět lokální trhací práce. Po vyloučení přítomnosti osob bude možné v uvedených sektorech zahájit i těžší sbíjecí a odklízecí práce. Jde o mravenčí práci, krůček po krůčku budeme postupovat dál," pokračoval Vacek.

Množství betonu, kamene a zeminy, které záchranáři museli odstranit, si odhadnout netroufl. „Je to v desítkách tun," konstatoval Vacek.

První oběť

Kolem dvaadvacáté hodiny se do odklízení sutin pustila i těžká technika. Zhruba o hodinu později oznámil Petr Beneš, ředitel krajských hasičů, přítomným novinářům, že jeden z dělníků v sutinách mostu skutečně zemřel.

Později záchranáři objevili další těla. Po nálezu poslední oběti, k tomu došlo po páteční třetí hodině ranní, hasiči ještě jednou místo z bezpečnostních důvodů prohledali a pátrací akce byla pozastavena.

Proč opravovaný most spadl, není prozatím jasné. Jedna z neoficiálních verzí hovoří o tom, že bylo odbagrováno příliš mnoho zeminy v sousedství pilířů. Ty se díky tomu vychýlily a kamenná klenba s masivní betonovou deskou se rozlomily a zřítily na zem.

Most v havarijním stavu nebyl

Jan Míka, ředitel Krajské správy a údržby silnice, sdělil, že most nebyl v havarijním stavu. „Počítalo se s jeho snešením, stejně jako byly snešeny všechny další mosty v opravovaném úseku silnice II/345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem, a s výstavbou mostu nového. V naši sedmistupňové havarijní škále byl ohodnocen stupni čtyři až pět," vysvětlil Míka. Podle jeho slov byl most postaven v roce 1926 a v šedesátých letech minulého století prošel částečnou rekonstrukcí.

Autor: Jaromír Kulhánek

5.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hraniční přechod Ravah v Pásmu Gazy, ilustrační foto
3

Přechod Rafah v Pásmu Gazy se po deseti letech otevřel, zatím na tři dny

Stanislav Pitaš
DOTYK.CZ
4

Disident si lehnul na zem a estébáci z toho udělali napadení policisty

Horáčkovi radila babička: Prezident musí dobře vypadat na známce

/REPORTÁŽ, VIDEO/ Rodinný minipivovar znamená pro manžele Schönbauerovy celý život. Pracují v něm tři generace. I proto si Deník vybral mezi věrnými čtenáři právě rodinu ze severočeských Teplic, aby k nim na návštěvu přijel kandidát na prezidenta Michal Horáček.   

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Kvůli požáru motorestu byly uzavřeny pumpa i dálnice D10

Mohutný požár se snad obešel bez zranění. To je zřejmě jediná příznivá zpráva spojená s řáděním plamenů, které v sobotu dopoledne zachvátily motorest v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ. Tomu, že Motorest 4 kameny, známý i v nedaleké Mladé Boleslavi, zachvátil požár velkého rozsahu, už zdaleka nasvědčuje hustý tým valící se ze střechy, jímž probleskují plameny.

Argentinské námořnictvo hledá ponorku se 44 lidmi, ztratila kontakt s pobřežím

Argentinské námořnictvo pátrá po jedné ze svých ponorek, která přestala odpovídat na signály z pobřežních plavidel. Naposled byla spatřena ve středu uprostřed zálivu svatého Jiří zhruba 432 kilometrů od východního pobřeží Argentiny. Na její palubě je nejméně 44 lidí.

Škoda bude vyrábět elektromobily v Mladé Boleslavi. Začne v roce 2020

Česká automobilka Škoda Auto bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již od roku 2019 bude firma vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT