Například v Kralicích nad Oslavou dostali první dopis o závadách na obou přechodech 17. srpna 2012. Oba nesplňovaly maximální sedmimetrovou délku, chyběly jim bezbariérové úpravy i osvětlení. „Obec podle mě nejednala, jak měla. S rušením přechodů tady nesouhlasí nikdo. Provoz je tady velký a mezi auty kličkují děti při cestě do školy," zmínila Hana Široká z Kralic.

Kraj dal obci čas do poloviny letošního května, stanoviska zastupitelů ani nápravy se však nedočkal. 

„Já bych do toho zastupitelstvo nezatahoval. Nepopírám, že ten dopis jsem neposlal, a je pravda, že jsem celou záležitost podcenil," kál se starosta Emil Dračka. „Radši diskutuji, než abych papíroval. Rok jsem se o tom ale bavil s krajským policistou, a nepředpokládal jsem, že se to vůbec nedostane k okresnímu dopravnímu inženýrovi, který přechody poté navrhl zrušit," doplnil.

Za zachování přechodů vznikla v obci petice, krajský úřad však už předtím přechody zrušil. Fakticky je společně s dalšími deseti po celém Třebíčsku v září odstranilo Ředitelství silnic a dálnic. „Nám už nic jiného nezbývalo," řekla vedoucí správy ŘSD na Vysočině Marie Tesařová.

O dva přechody přišli lidé i ve Vladislavi. Tamní starosta Jan Havlena však přislíbil, že ještě během listopadu obec odstraní závady a jeden z přechodů by mohl být obnoven. Podobně by to mohlo dopadnout v Kralicích, ovšem až příští rok. „Na jaře se totiž bude opravovat průtah obcí, a bylo by nemoudré dělat něco teď, když bychom to s velkou slávou museli příští rok předělávat," vysvětlil starosta.

Situaci chce řešit později, avšak komplexně. „Jsme v kontaktu s Centrem dopravního výzkumu v Brně. To by nám mělo doporučit, jestli investovat peníze do radaru, který by shromažďoval data o rychlostech a posílal je policistům do Náměště, nebo jestli by stačil zastavovací semafor," řekl Dračka s tím, že vše by mělo být hotové během prvního pololetí příštího roku.

Výjimka stíhá výjimku

Přechod přes silnici první třídy nenajdou chodci ani v Předíně. Jeho zachování by, podle starosty Arnošta Urbánka, bylo nereálné. „Znamenalo by to velký stavební zásah, vyšlo by to na milion korun a to si nemůžeme dovolit," mínil. „Navíc jsme počítali, kolik lidí ten přechod využívá a v mnoha případech tomu tak nebylo. Hodně dětí přechází až u školy," podotkl.

Kritizuje ale obnovu jednoho z přechodů ve Vladislavi i přesto, že nadále nebude splňovat předepsanou délku sedmi metrů. Překračovat ji bude o 1,4 metru. „Výjimka stíhá výjimku, vždycky někdo něco vymyslí a pak se z toho někdo další snaží vyvléct. Udělali nám tady silnici 9,20 metru širokou, přechod nám zrušili a obec si má sama chránit občany. Proč mi máme stále někoho suplovat? Na omezovač rychlosti, který jsme museli koupit, nám nikdo nic nedal," líčil starosta Urbánek.

O odstranění přechodů rozhodl Krajský úřad ve Vladislavi, Kralicích, Markvarticích, Vladislavi, Želetavě, Litohoři a Předíně. „Přechody pro chodce v Náměšti, v Třebíči a Jakubově byly po odsouhlasení Policií ČR prozatímně ponechány do doby odstranění závad," upřesnila vedoucí krajského odboru dopravy Hana Strnadová.