Starostové potvrdili, že zatím nemají příliš mnoho informací, ale už z nákresu prý je patrné, že bude potřeba řešit zásadní otázky.

„Vysokorychlostní trať bude pro region přínosem, ale podle nákresů to vypadá, že nám trať rozpůlí Jiřín na dvě části. V tuto chvíli není zřejmé, jak by to mělo vypadat, zda by se kvůli tomu například nemusely bourat domy a podobně," uvedl obavy starosta Vyskytné nad Jihlavou Petr Böhm. Jiřín je totiž místní částí obce.

V pondělí se ve Vyskytné nad Jihlavou uskuteční zasedání zastupitelstva, kde vysokorychlostní trať bude jedním z probíraných témat. Böhm však zároveň podotkl, že zatím nemá ke studii a dalším krokům bližší informace, nicméně i s ostatními obcemi chce situaci aktivně řešit.

Rozpaky z nové studie

Rozpaky z nové studie neskrývala také starostka Kozlova Milada Jiráčková. Katastrem její obce má totiž trať vést také. Po zhlédnutí studie i u ní vyvstalo několik otázek. „Přes vysokorychlostní trať není plánováno příliš mostů, takže když nám trať povede mezi Kozlovem a Jamným, je otázkou, jak budeme mezi obcemi cestovat," uvedla konkrétní příklad možného problému Jiráčková.

Obyvatelé Kozlova totiž do Jamného jezdí například k lékaři a v případě, že by chybělo přemostění tratě, lidé by zůstali odříznutí a museli by trasu složitě objíždět. Jiráčková proto dodala, že i Kozlov bude mít při jednáních ohledně realizace tratě co říci.

Blíže se seznámit se situací budou muset také ve Velkém Beranově. „I když to vypadá, že je to ještě daleko, tak s realizací se počítá do deseti let," dodal starosta Velkého Beranova Bohumil Kříž.

Nová studie vysokorychlostní tratě je přístupná i na stránkách krajského města. Podle primátora Jaroslava Vymazala je trať obrovskou příležitostí v dopravní komunikaci. Optimistický odhad počítá se začátkem budování tratě v roce 2019, odhad Správy železniční dopravní cesty vidí jako reálný až rok 2021.