Silnice by v tomto směru nebyla nijak ojedinělá, zemědělské stroje jezdí téměř všude, komunikace je však obecní a starostovi Nového Telečkova Vítězslavu Brabcovi se postupná devastace vozovky těžkými vozidly nelíbí. „V poslední době tady jezdí třínápravové stroje a taky mohutné tatry. Musíme se bránit, musíme ochránit náš majetek," podotkl starosta.

Místní silnice k Oslavičce je podle něj k přepravě těžkých nákladů naprosto nevhodná. „Když se tam potkají dvě větší auta, tak musí nejméně jedno vjet až na trávu. Tím se poškozuje krajnice a silnice se rozpadá," upozornil Vítězslav Brabec.

Zastupitelům Nového Telečkova proto navrhl, aby se omezila maximální hmotnost vozidel v úseku od podniku Agrofarm k obci, a to přibližně na deset tun. „Nemůžeme jim zamezit v podnikání, což se tím nestane, protože budou moci jezdit k Oslavičce a dál po krajské silnici," popsal telečkovský starosta.

Cesta zaměstnancům Agro-farmu z výkrmny k Novému Telečkovu nyní měří přibližně půl kilometru. Pokud by k omezení tonáže skutečně došlo, museli by zemědělci absolvovat šestnáctkrát delší cestu přes Oslavičku a Vlčatín.

Víra v dohodu

Ředitel centrály Agrofarmu ve Žďáru nad Sázavou Jaroslav Fiksa to jako omezení podnikání vnímá. K situaci se však příliš vyjadřovat nechtěl. „Samozřejmě by to problém byl. Věřím, že si s panem starostou situaci vyjasníme a dohodneme se na jiném řešení," řekl Jaroslav Fiksa.

Telečkovskému Vítězslavu Brabcovi však již došla trpělivost. „Pan Fiksa mi sliboval už několik jednání a na žádné nedorazil. Je to naše silnice a my jsme povinni její stav chránit," připomněl starosta.

Zastupitelé jej však v jeho radikálním postupu, tedy omezení hmotnosti vozidel na silnici, nepodpořili. Na posledním jednání dali přednost variantě, která dovoluje průjezd po komunikaci každému, Agrofarm však podle Vítězslava Brabce přislíbil každoroční příspěvek na opravy silnice ve výši 300 tisíc korun.

Starosta Nového Telečkova však takovou nabídku hodnotí jako nedostatečnou. „Je to pouze odkládání problému. Co budeme dělat s 300 tisíci na účtu, když kompletní oprava silnice vyjde na milion a půl? Agrofarm nám už v minulosti dal 30 tisíc na opravu mostku. K čemu to ale je, když bude za chvíli zase poničený?" ptal se Vítězslav Brabec.

„Zastupitelé se ale přiklonili k tomuto, takže to musím respektovat," poznamenal s tím, že o omezení tonáže bude v nejbližší době usilovat znovu. „Jako malá obec si objednáváme sečení trávy i vysprávky. Nestěžujeme si na nedostatek peněz, na kompletní opravu během každých několika let ale nemáme," připomněl telečkovský starosta.

Stačí tři zastupitelé

Pokud by se k němu alespoň tři ze sedmičlenného zastupitelstva v budoucnu přiklonili, nebránilo by ve stanovení maximální hmotnosti vozidel na silnici už nic. Ani úřady. „Pokud se jedná o místní komunikaci, pak je příslušným silničním správním úřadem obce Nový Telečkov," potvrdila Jarmila Prokešová z odboru dopravy Městského úřadu v Třebíči.

Novým dopravním značkám, které by znemožnily vjezd příliš těžkým zemědělským strojům s nákladem, by nebránilo ani dopravní oddělení Policie ČR. „Případně bychom řešili až následek, tedy například zda jsou značky instalovány podle norem," řekl dopravní inženýr Milan Prokop.