„Prohřešků bylo více než při minulých kontrolách. Nějaký nedostatek jsme zaznamenali u většiny řidičů. Mezi nejčastější prohřešky patřily také neplatné technické kontroly," informoval vedoucí třebíčského odboru dopravy Aleš Kratina.

Taxikáři argumentují tím, že za nedostatky může chaos v zákonech. „Je to dané zmatkem v legislativě. Já jsem byl se svým autem před několika měsíci na technické zkoušce, kde mi ji dávali na dva roky. Jako taxikář jsem ji vždy měl na rok. A bylo mi řečeno, že nyní platí zákon, podle nějž auto dostává technickou na dva roky, a je na mně, abych si po roce technickou udělal znovu," popsal Libor Dvořák z třebíčského cechu taxikářů a zároveň je i majitelem místní taxislužby.

Mezi další nejčastější prohřešky patřilo chybějící označení vozidel a nesprávné formy dokumentů opravňujících k podnikání.

„Podle platné legislativy by měli mít v autě buď originál živnostenského listu, nebo výpisu oprávnění k podnikání. Někteří z nich měli pouze kopie, což je problém," vysvětlil Kratina. Také on však dodává, že za řadou nedostatků u řidičů je také často se měnící legis-lativa.

NELEGÁLNÍ TAXIKÁŘI

Špatná legislativa podle Libora Dvořáka navíc nahrává podvodníkům. „Provozuji taxislužbu přes dvacet let a vždy jsem měl vše v pořádku. Legislativa mě rozčiluje, protože dle mého nahrává podvodníkům. Kontrolní orgán nemá možnost kontrolovat nelegálního taxikáře, který se živí podvodným způsobem, okrádá stát a nás o práci. Legislativa je špatná, a hlavně, což je důležité, každá kontrola přijde na legálně podnikajícího taxikáře. Toho, který podniká nelegálně, nikdo kontrolovat nemůže. Řešili jsme to s úřadem i s policií a všichni řekli, že jim legislativa neumožňuje nelegálního taxikáře postihnout," zlobí se majitel taxislužby. Podle Aleše Kratiny je problém především při kontrolách vozidel taxislužby, které jezdí takzvaně na smlouvu. „Taxislužba se nyní dělí na dva druhy vozidla s taxametrem a bez. Kdo nemá taxametr, tak jezdí na takzvané smlouvy," popsal Kratina.

Taxíky bez taxametru nemají ani označení „Taxi" na střeše. „Ale je pravidlo, že v době, kdy má v autě zákazníka, musí u sebe vozit platnou smlouvu. Takovéto řidiče ovšem kontrolujeme na ulici velmi těžce, protože ho v provozu nepoznáme. U vozů, které jsou zařazeny jako taxi s taxametrem, je kontrola snazší. U těch jsme však žádného nelegálního taxikáře nezaznamenali," sdělil Kratina.

Podle šéfa odboru dopravy by v zájmu vlastní bezpečnosti měli lidé vyhledávat taxíky, které jsou označeny obchodním jménem dopravce a mají funkční taxametr, a aby od řidičů vyžadovali doklady o uskutečněné jízdě. „Pokud vám řidič nedá doklad z taxametru, tak vám může napočítat vyšší cenu. Jde o jediný mě-řitelný doklad, že jste ujeli danou vzdálenost a zaplatili za ni cenu, která je v souladu s ceníkem," doplnil Kratina s tím, že v kontrolách budou pokračovat.