Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Jihlavě kutají horníci, ne stříbro, ale skálu

Jihlava – Při budování kanalizace narazili dělníci pod jihlavskou Okružní ulicí na tvrdou skálu.

26.2.2015
SDÍLEJ:

Každý den do hloubky pěti metrů sestupuje dvojice horníků, nalámanou skálu vyváží na povrch.Foto: Magistrát města Jihlava

Ne stříbro, tak jak tomu bylo v dávných časech, ale skálu v těchto dnech kutají horníci v Jihlavě.

Vybudování šedesát metrů dlouhého tunelu pod frekventovanou Okružní ulicí měla být několikadenní rutinní práce, kterou z velké části zastanou speciální stavební stroje, jenže nastala komplikace. Nyní tunel vzniká jen s pomocí sbíječek v rukou horníků. Stavaři totiž pod silnicí narazili na tvrdou skálu, kterou technologie pro takzvané protlaky neudolá. Tunel má sloužit pro uložení nové kanalizace.

„Při projektování se samozřejmě dělaly sondy z obou stran komunikace, ale ani jeden vrt tak tvrdé podloží neodhalil, skála je skutečně až pod vozovkou. Prvních asi šest metrů probíhalo standardní metodou v měkké zemině, pak ale zařízení narazilo na skálu. Doufali jsme, že to bude jen krátký úsek, skalní masiv je ale pod celou šířkou vozovky," popsal technický dozor stavby Lukáš Jaroš z firmy NDCon. Průchod pro kanalizační potrubí se hloubí v dolní části ulice Okružní poblíž řeky mezi halou SK Jihlava a autosalonem na protější straně ulice.

Každý den tak do hloubky asi pěti metrů sestupuje dvojice horníků, kteří sbíječkami po kouscích udolávají skálu a nalámaný materiál vyváží na povrch. V několik desítek metrů dlouhém tunelu v ocelové rouře silně rezonuje zvuk sbíječky, za celou dobu v podzemním prostoru si horníci nenarovnají záda, profil ražby je 120 centimetrů. Ani si nesednou, ve výkopu stojí voda, která sahá nad kotníky.

Původně se mělo vyhloubit asi šest metrů denně, za těchto podmínek je to ale maximálně 50 centimetrů denně. „Postup je asi dvanáctkrát pomalejší. Harmonogram stavby jako celku to ale nenaruší. Do konce února bychom měli být na druhé straně," řekl Jaroš. Délka tunelu pod vozovkou bude 60 metrů, horníci byli v polovině února asi sedm metrů před koncem.

Budování kanalizačního sběrače v Okružní ulici je součást velkého projektu, který se týká kanalizace. Celkem jde o devět staveb, dílo obsahuje jak rekonstrukci stávajících stok, tak vybudování 4,1 kilometru stok nových. Dále vznikne dešťová zdrž, čerpací stanice a vírový separátor. „Akce bude mít zásadní dopad na kvalitu vypouštěných vod, uvolní zablokovaný stavební rozvoj a doplní chybějící kanalizaci. S rozpočtem 138 milionů korun jde o jednu z největších investic města v posledních letech," uzavřel mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.

Autor: Dana Křížková

26.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kateřina Perknerová.
35 9

Komentář Kateřiny Perknerové: Chraňte si hrdla i majetek, parlament zasedá

Ilustrační foto
13 10

Pojišťovny utahují šrouby: chtějí šetřit na lécích pro těžce nemocné

Praděd pokryl sníh a pomníky hrdinů svíčky: prohlédněte si nejlepší videa

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 16. a 17. listopadu 2017.

Mugabe odmítá odstoupit, lidé vyrazí do ulic podpořit armádní převrat

Mezinárodní pozorovatelé situace v Zimbabwe předpokládají, že její obyvatelé vyrazí v sobotu ve velkém počtu do ulic, aby podpořili nekrvavý vojenský převrat, k němuž v tomto týdnu došlo, a současně vyzvali zimbabwského prezidenta Roberta Mugabeho, aby konečně odstoupil.

Školákům pomáhají při výuce roboti. U dětí rozvíjí logické myšlení

Jsou drobní, blikají a poslouchají rozkazy. Na Základní škole Purkyňova ve Vyškově se školáci učí s pomocí malých robotů, takzvaných Ozobotů. Žáci se díky nim zábavným způsobem seznamují se základy programování.

Škoda bude vyrábět elektromobily v Mladé Boleslavi. Začne v roce 2020

Česká automobilka Škoda Auto bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již od roku 2019 bude firma vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT