Ve městě pod dálničním mostem se na rekonstrukci proinvestuje zhruba 28 milionů korun. Vymění se povrch hlavního silničního průtahu, opraví se chodníky, vymění veřejné osvětlení a vybudují se nové zálivy pro parkování osobních aut a autobusů.

Průjezd mezi exity

Momentálně se ale hovoří především o dopravních uzavírkách, které Velké Meziříčí paralyzují. Městští radní společně s policisty a záchrannými složkami vypracovali krizový plán objízdných tras. Jedna z nich dokonce povede po blízké dálnici D1. „Na ni budou moci řidiči najíždět bezplatně, tedy bez dálniční známky," řekl krajský radní Libor Joukl. Řidiči nákladních vozů budou mít krátký průjezd dálnicí rovněž zdarma. Automatickou platbu při průjezdu mýtnou branou sice uhradí, ale budou ji moci žádat zpět.

Auta budou po D1 jezdit bezplatně jen mezi exity na východní a západní straně Meziříčí. Na dálnici však nadále nebudou smět vozidla s rychlostí jízdy nižší než 80 kilometrů v hodině. Předpokládá se, že je řídí hlavně místní řidiči, kteří si najdou cestu městem, kde budou přechodně zrušena dopravní omezení, například jednosměrky. Další objížďka bude stanovena přes Křižanov a Osovou Bítýšku.

15 tisíc aut denně

Ve Velkém Meziříčí se na silnici číslo 602 bude opravovat úsek dlouhý 1,6 kilometru. Podle současného odhadu na něm denně projede až patnáct tisíc vozidel. „Právě vzhledem k hustotě dopravy a důležitosti trasy považujeme nadcházející rekonstrukci za jeden z nejobtížnějších projektů v novodobé historii města," podotkl starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid.

Podle něj budou lidé o průběhu opravy a objízdných trasách pravidelně informováni ve speciální sekci webových stránek města. „Musíme především varovat všechny, aby v době uzavírek nepoužívali Velké Meziříčí pro tranzitní dopravu. Pro průjezd bude město prakticky uzavřené," konstatoval starosta. Město také naváže spolupráci s třebíčskou radnicí, aby se obyvatelé Třebíče dozvěděli o tom, že po dobu trvání prací nebude vhodné přijíždět k dálnici přes Velké Meziříčí, jak jsou dnes zvyklí.

Tichá silnice

Při rekonstrukci městského průtahu dojde i na několik technických novinek. Například v podobě použití „tichého" povrchu vozovky. „S použitím gumoasfaltu dojde v lokalitě ke snížení hluku o deset až patnáct procent. Tichý povrch vozovky sice není v Česku používán poprvé, ale v rámci kraje bude ve Velkém Meziříčí použit na dosud největší ploše. Zatím se budovali spíše zkušební úseky," konstatoval krajský radní Joukl.