Mezi udržované úseky zařadili silničáři spojnici z místní části Moravských Budějovic Vesce k silnici první třídy. Přivítal to předseda tamního osadního výboru Jiří Holík. „Při cestě ke Znojmu jsme si museli asi tři kilometry zajet. Je ale pravda, že když měli silničáři trošku čas, tak nám to prohrnuli," připomněl.

Na okres mají třebíčští silničáři připraveno 3 600 tun soli a 14 tisíc tun písku a drtě. „Další rezervy máme v lomech a pískovnách, další zásoby soli máme ve skladech nasmlouvaných firem," doplnil vedoucí výroby třebíčského provozu Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Miroslav Černý.

Technika pro Třebíčsko je již připravena, všechna vozidla prošla odbornou kontrolou. „Na okrese máme pětadvacet okruhů, což je asi 45 kilometrů na jeden sypač. Připraveno ještě máme šest záložních sypačů," poznamenal Černý.

Zimní období začíná už 1. listopadu, končí posledním březnem. „Pracovníci jsou v té době v pohotovosti, systém služeb se spouští dle vývoje počasí. Při jeho zhoršení se nastupuje do plné služby," vysvětlil vedoucí třebíčských silničářů.

Zatímco loni napadl první sníh v noci z 27. na 28. října, letos jej zatím meteorologové vyhlíží marně. „Posun k zimnímu charakteru počasí v tomto týdnu neočekáváme. Maximální denní teplota pravděpodobně každý den přesáhne deset stupňů Celsia," předpověděl Tomáš Púčik z brněnské pobočky Českého hydrometeorologického ústavu.

„Ani v delším předpovědním výhledu směrem na příští týden to prozatím na výraznější ochlazení s možností sněhových přeháněk nevypadá," dodal Púčik.

Podle Černého budou silničáři postupovat nejen podle počasí, ale také zákona. „Zimní údržba se provádí podle schváleného plánu a zákona o pozemních komunikacích a prováděcí vyhlášky," upřesnil.

Silnice druhé a třetí třídy se tak udržují až po ošetření silnic prvních tříd. Sjízdnost těch nejfrekventovanějších silnic by měli silničáři zajistit nejpozději do tří hodin, těch nejméně využívaných do dvanácti.

Netýká se to však silnic, které se v zimě neudržují vůbec. Celkem je jich na Třebíčsku přibližně sedmdesát kilometrů, čtyři mezi Naloučanami a Čikovem.

V zimě bez zkratky

„Nikdo už se nad tím nepozastavuje, každý už počítá s tím, že se tudy v zimě jen málokdy dostane," řekl čikovský starosta Jan Požár. „Byla by to pro nás zkratka na Náměšť, kterou lidé jinak běžně využívají. V zimě musíme jezdit přes Jasenici, Pucov a Jinošov," doplnil.

Zima také už více než patnáct let odděluje Horní a Dolní Lažany. „Silnice se vždycky hodně zavíjela, neudržovaná je navíc i úsek z Vícenic k Jakubovu, takže při cestě na Želatavu nebo na Jihlavu jezdíme až přes Moravské Budějovice," podotkla starostka Dolních Lažan Jiřina Krotká.