Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zkoušky taxikářů v Jihlavě zatím složil jeden řidič z pěti

Jihlava - Od 1. března 2016 nebudou moci taxikáři bez zkoušky provozovat své služby v Jihlavě

13.11.2015
SDÍLEJ:

Řidiči taxislužby v Jihlavě budou moci od března 2016 jezdit pouze s osvědčenímFoto: Deník/archiv

Od prvního března možná výrazným způsobem ubude taxikářů v krajském městě. Zkoušky, které podle vyhlášky z loňského roku musí každý řidič taxíků ve městě mít, zatím složila zhruba pětina z celkového počtu, které magistrát eviduje. Potřebné osvědčení řidiče taxislužby získalo podle mluvčího jihlavské radnice zatím 44 taxikářů. A osmnáctiměsíční přechodné období od platnosti vyhlášky, ve kterém si taxikáři musí povinnost splnit, se krátí. Na složení zkoušek mají poslední tři měsíce.

„Magistrát eviduje 195 řidičů, kterým bylo uděleno oprávnění řidiče taxislužby 
a byl jim vydán průkaz řidiče taxislužby," uvedl k počtům mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.

Osvědčení řidiče taxislužby má v Jihlavě zatím 44 řidičů, což je výrazně nižší číslo než je celkový počet taxikářů. „Osvědčení řidiče musí mít řidič, který chce nabízet přepravu na území Jihlavy. Je vydáváno na základě vyhlášky města a platí pouze na území Jihlavy," upřesnil Tulis.

Stručně řečeno, pokud se některý taxikář rozhodne, že nebude chtít už podnikat v Jihlavě, může svou činnost přestěhovat do jiného města, kde tato povinnost není. Pokud ovšem bude chtít jezdit i do Jihlavy, zkoušky už mít musí.

„Taxikář, který bude chtít jezdit pouze v Třešti, tyto zkoušky mít nemusí. Naopak řidič taxislužby evidovaný dopravním úřadem v Havlíčkově Brodě, který bude chtít jezdit v Jihlavě, bude muset zkoušky složit také," dodal mluvčí Tulis.

Pomohou zkoušky zamezit šizení?

Proto podle něj nelze říct přesně, kolik řidičů zkoušky ještě musí udělat. Jihlava chce zamezit tomu, aby taxikáři ve městě šidili zákazníky například tím, že je budou vozit oklikami a nahánět si tím kilometry. Dále se také odbor dopravy odvolával na své kontroly. „Při kontrolách jsme několikrát zjistili, že taxikáři například vůbec neumí ovládat taxametr. Navíc na odbor dopravy chodí stížnosti od lidí, že nedostali vytištěný doklad a podobně," poznamenal v době vzniku vyhlášky Ján Tinka, vedoucí odboru dopravy jihlavského magistrátu.

Oslovení provozovatelé taxislužby v Jihlavě se nechtěli veřejně vyjadřovat k novým testům. Někteří si myslí, že to nepomůže.

„Myslím si, že pokud někdo bude chtít zákazníka ošidit, tak si cestu najde. Když například někdo poveze cizince nebo člověka, který předtím pil, tak ti nepoznají, zda je taxikář po městě povozí více, než by bylo vhodné," podotkl jeden z oslovených taxikářů 
v Jihlavě.

Je tedy možné, že někteří provozovatelé taxíků nebudou chtít v Jihlavě podnikat. „Oficiálně nemáme žádné informace o tom, že by někdo zrušil kvůli testům poskytování služby," dodal Tulis.

Podle mluvčího magistrátu dále nelze říci, na čem taxikáři, kteří dosud neuspěli, nejčastěji pohořeli. „V roce 2015 se na zkoušky dostavilo 43 řidičů a jen pět jich neuspělo. 
A to většinou ve všech částech zkoušky," dodal Tulis.

V letošním roce mohou taxikáři složit zkoušky ještě ve dvou termínech. První je 
26. listopadu, druhý bude 
10. prosince. Další termíny budou vypsány až v roce 2016.
Úplně první testy se konaly v říjnu 2014, na ty se přihlásili čtyři zájemci, a neuspěl ani jeden. „První termín byl pro taxikáře spíše takovým testovacím kolem. Největší problém dělaly právní předpisy," doplnil tehdy Tinka.

Osvědčení pro vykonávání taxislužby na území Jihlavy získávají řidiči na dobu pěti let. Zápisné na zkoušku a ani případná opakování se neplatí. Jediné, co musí řidič zaplatit, je pět set korun za vydání osvědčení řidiče taxislužby po úspěšném složení zkoušky.

Přísné hodnocení

Testy se skládají ze třech okruhů. V prvním okruhu musí prokázat znalost místopisu. Řidiči musí znát ulice, ve kterých sídlí důležité instituce, a umět v kilometrech vyčíslit některé vytyčené cesty. V druhé části musí prokázat znalost právních předpisů, které upravují jejich činnost, 
a ve třetí části prokazují znalost obsluhy taxametru.
Testy obsahují celkem padesát otázek, které jsou vybrané ze souboru. Ten si mohou řidiči najít na webových stránkách Jihlavy a v odkazech na příslušné zákony najdou také odpovědi. Hodnocení je přísné, z místopisu 
a právních předpisů se mohou zmýlit dvakrát, v otázce obsluhy taxametru pouze jednou.

Autor: Jana Kodysová

13.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kůň, který si "zahrál" v hollywoodském velkofilmu Troja z roku 2004, dnes stojí v tureckém městě Canakkale.
DOTYK.CZ
5

Trojský kůň nebyl žádným koněm, jde o chybu v překladu, tvrdí vědec

Alžběta II. a princ Philip slaví platinovou svatbu
7

Britská královna Alžběta II. a princ Philip oslaví zítra platinovou svatbu

Prezidentem by se stal Zeman. Volilo by jej 41,5 procenta. Druhý by byl Drahoš

Současný prezident Miloš Zeman by v prezidentské volbě nyní získal 41,5 procenta hlasů. Bývalého předsedu Akademie věd Jiřího Drahoše by volilo 30,5 procenta lidí a textaře Michala Horáčka 16,5 procenta. Další kandidáti mají výrazný odstup. Na čtvrtém místě je bývalý premiér Mirek Topolánek se čtyřmi procenty.

Motorest u dálnice zřejmě vzplanul od komína. Škoda jde do desítek milionů

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Mohutný požár se obešel bez zranění – a podařilo se zabránit jeho rozšíření. To jsou zřejmě jediné příznivé zprávy spojené s řáděním plamenů, které v sobotu hodinu před polednem zachvátily restaurační provoz v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ. Tomu, že Motorest 4 kameny, známý i v nedaleké Mladé Boleslavi a v Praze, zachvátil požár velkého rozsahu, už zdaleka nasvědčoval hustý tým valící se ze střechy budovy postavené ve stylu koliby, jímž probleskovaly plameny. Objekt požár zcela zničil i s veškerým vybavením. Škoda se odhaduje na 30 milionů korun.

Povolební postup Babiše a Zemana schvaluje téměř polovina Čechů

Téměř polovina Čechů souhlasí s povolebním postupem předsedy vítězného hnutí ANO Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median pro server Český rozhlas. Babiš se snaží o sestavení menšinové vlády. Prezident, který v Lánech přijal zástupce všech parlamentních stran, mu přislíbil první dva pokusy na získání důvěry Sněmovny.

AUTOMIX.CZ

V Boleslavi staví auta s pohonem 4x4 už 80 let. Některá byla vážně pozoruhodná

Současná obliba vozů třídy SUV s sebou přinesla i rostoucí zájem o pohon všech kol. Na tento trend samozřejmě musí reagovat i česká automobilka Škoda, která čtyřkolku nabízí v modelových řadách Octavia, Superb, Kodiaq a Karoq. Myšlenka pohonu všech kol sahá v Mladé Boleslavi až do 30. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT