Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chybí dálnice, možná také proto investory Královéhradecko neláká

Královéhradecko - Hlavním problémem ekonomického rozvoje Královéhradeckého kraje je chybějící dálnice z Hradce Králové dál na Jaroměř a k polským hranicím. Brzdou rozvoje je i zanedbaná silniční síť.

12.10.2012
SDÍLEJ:

Dálnice D11Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Region proto neláká větší investory, kteří by přinesli nová pracovní místa a pozvedli podprůměrné mzdy, vyplynulo ze zjištění mezi politiky a podnikateli.

Termíny dostavby dálnice nejasné

Stavba dálnice D11 od Prahy skončila v roce 2006 tři kilometry před Hradcem Králové. Stát sice loni vyřešil problém s pozemky farmářky Ludmily Havránkové, což ale umožní dostavbu D11 v letech 2013 a 2014 pouze do krajského města. Termíny pokračování stavby dálnice jsou nejasné.

Podle hejtmana Lubomíra France (ČSSD) region pro ekonomický rozvoj potřebuje dálnici, která by tvořila spojení s Polskem. „Stát by měl na výstavbu této komunikace konečně uvolnit finance. Hradecký kraj je v tomto ohledu dlouhodobě opomíjen a patří k regionům s nejmenší dálniční sítí," řekl Franc. Stát by podle něj měl také centrálně podpořit financování oprav silnic II. a III. třídy, které kraj  převzal od státu ve špatném stavu.

Špatný stav silniční sítě kritizují i podnikatelé. „Rozbité silnice a chybějící napojení na dálnici jsou velký problém. Bez kvalitní infrastruktury žádný kapitál, který nechce na silnicích ztrácet čas, do kraje nepřijde," řekl ČTK generální ředitel největší české textilky Juta Dvůr Králové nad Labem Jiří Hlavatý.

Podle v kraji opoziční ODS kraj není do budoucna schopen udržet stávající hustou síť silnic. Podle lídra kandidátky ODS Miloslava Plasse bude kraj muset uvažovat o redukci sítě silnic. Kraj zároveň podle ODS musí mít připravené projekty oprav, aby na ně mohl získat peníze z fondů EU v letech 2014 až 2020.

Příchod nových investorů do hradeckého kraje je v posledních letech minimální. Loni kraj sice v žebříčku agentury CzechInvest obsadil se získanými investicemi ve výši 5,4 miliardy korun druhé místo, ale jen zásluhou investice Škody Auto. Automobilka totiž nákladem téměř šest miliard korun přestavuje závod ve Vrchlabí na výrobnu převodovek. Předloni kraj získal investice jen za 39 milionů korun a mezi kraji obsadil předposlední místo.

Podle dřívějších vyjádření krajské Hospodářské komory je pro kraj handicapem i chybějící průmyslová zóna u krajského města. Nejrozvinutější zónou je průmyslový park v Jičíně, kde již ale pro velkého investora místo není. Další zóny, například ve Dvoře Králové nad Labem, trpí špatnou dopravní dostupností a zájem o ně není. Průmysl kraje je výší tržeb v rámci ČR podprůměrný, loni mu patřilo 11 místo.

Přes slabý zájem investorů se kraji i v době ekonomické krize vyhnulo masivní propouštění. bylo to i proto, že v kraji s výjimkou Škody Auto není podnik zaměstnávající tisíce lidí. Míra nezaměstnanosti v kraji v posledních čtyřech letech byla v porovnání s ostatními kraji stále čtvrtá až pátá nejnižší. Nejvyšší byla v únoru 2010, kdy dosáhla 8,7 procenta a proti roku 2008 byla zhruba dvojnásobná. Letos v červenci míra nezaměstnanosti v kraji činila 7,1 procenta. V ukazateli průměrné mzdy se hradecký kraj pohybuje na podprůměrném osmém místě. V letošním prvním čtvrtletí lidé v kraji v průměru brali 21 769 korun a za průměrem ČR zaostávali o 2357 korun.

Díky turisticky atraktivním Krkonoším a Orlickým horám se v kraji daří turistickému byznysu. Do kraje v posledních letech přijíždí kolem 800 000 turistů ročně a kraj je tak čtvrtým nejnavštěvovanějším v zemi. Proti minulosti však kraji ubyla asi pětina návštěvníků. Největší zájem o hradecký kraj měli turisté v letech 2001 a 2002, tehdy jich přijelo přes jeden milion.

V oblasti ekologie byly největšími investicemi v kraji od roku 2008 stavby nových vodovodních a kanalizačních sítí. Stovky milionů korun směřovaly zejména do kanalizací a čistíren odpadních vod na Jičínsku, Trutnovsku a ve Vrchlabí. Díky nim jsou čistší řeky Cidlina, Úpa a horní Labe. Z pohledu ekologické výroby energie zajišťují sluneční zdroje v hradeckém kraji téměř osm procent produkce elektřiny. Spolu s vodními elektrárnami pocházelo v kraji loni z obnovitelných zdrojů přes 17 % elektřiny.

Co si myslí opozice?

Královéhradecký kraj v čele s ČSSD v minulých čtyřech letech podle opoziční ODS nedokázal získat dostatek peněz na opravy silnic.

Kraj prý zbytečně arogantně postupoval při slučování škol v kraji a připravil megalomanskou modernizaci nemocnice v Náchodě. ČTK to řekl lídr kandidátky ODS Miloslav Plass. Hejtman Lubomír Franc (ČSSD) výhrady odmítá. Za úspěch považuje dojednání dostavby obchvatu České Skalice, stabilizaci krajského zdravotnictví či investice do ústavů sociální péče.

Podle France čtyři roky prováděná reforma krajského zdravotnictví přinesla úspory a finanční stabilitu. Kraji se podle France podařilo zrušit nevýhodné smlouvy se soukromníky, které ve zdravotnictví připravilo bývalé vedení kraje v čele s ODS. Kraj také například ukončil provoz opočenské nemocnice a připravil generální rekonstrukci náchodské nemocnice za zhruba miliardu korun. To však například ODS považuje za zbytečně nákladné. Plass uvedl, že by se celý projekt měl přehodnotit a zlevnit, řádově na stovky milionů.

Franc také považuje za úspěch kraje sjednání dohody o sporných pozemcích, které bránily dokončení obchvatu České Skalice. „Co se nepodařilo státu dojednat za 13 let, podařilo se krajské samosprávě za několik měsíců," uvedl Franc. Opozice však v oblasti dopravy kritizuje, že vzrůstá druhotná zadluženost krajských silnic, která se dramaticky zvyšuje a dosáhla devíti miliard korun. „Nesmyslně se čeká jen na dotační peníze, nepřipravují se nové projekty, je to naprostý šlendrián," řekl Plass. Franc namítá, že kraj do oprav silnic investoval za poslední čtyři roky zejména z evropských fondů dvě miliardy korun. Franc  tvrdí, že ČR jako celek nemá systém financování oprav silnic krajů.

Zatímco hejtman Franc si pochvaluje provedené změny v síti škol, ODS označila přístup kraje ke slučování za arogantní. „Pokračování optimalizace bylo chaotické, pokud se důsledně nepřipraví optimalizace důsledně a neprodiskutuje se to s obcemi i místními komunitami a celý proces se nepřipraví, tak to prostě fungovat nemůže," řekl Plass. Podle France se v kraji podařilo investovat více než 100 milionů korun do vybudování středoškolských odborných center.

Kontroverze v minulých čtyřech letech budilo fungování ZOO ve Dvoře Králové nad Labem, kterou kraj vlastní. Zoo před dvěma lety sama vystoupila z evropské asociace EAZA a nyní byla vyloučena ze světové asociace WAZA. To by podle některých odborníků mohlo způsobit potíže při dalším chovu zvířat. Kritici upozorňují například na výstavbu nového pavilonu goril za 23 milionů korun, ve kterém nyní žije jen neplodný gorilí samec a získání další gorily podle nich bude velmi obtížné. Diskuse vzbudily i přesun vzácných nosorožců do Afriky a otevření takzvaného autosafari.

Autor: Redakce

12.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mráz na podzim. Ilustrační foto.
3

Následující čtyři týdny budou teplotně mírně nadprůměrné

Plameny v sobotu dopoledne zachvátily motorest v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ.
AKTUALIZOVÁNO
4

VIDEO: Kvůli požáru motorestu byly uzavřeny pumpa i dálnice D10

Pospíšil chce být předsedou TOP 09, připravil by stranu na blížící se volby

Pokud europoslanec Jiří Pospíšil příští neděli vystřídá ve funkci předsedy TOP 09 Miroslava Kalouska, chce se soustředit v první řadě na přípravu komunálních a senátních voleb. Řekl, že za překážku pro vedení TOP 09 nepovažuje svoje angažmá v evropské politice. Existuje řada europoslanců, kteří úspěšně vedou politické strany, uvedl. Jako nejbližší příklad zmínil šéfa slovenské opoziční strany Svoboda a solidarita a europoslance Richarda Sulíka.

Zimbabwe slaví, že Mugabe padne, ten ale odstoupit nechce

/VIDEO/ Tisíce Zimbabwanů vyšli do ulic hlavního města Harare, aby oslavili armádu, která odstavila prezidenta Roberta Mugabeho, a současně vyzvali třiadevadesátiletého diktátora, aby konečně rezignoval. Ten ale stále odmítá podobné prosby vyslyšet.

Nepodléhejte panice, vyzval vůdčí politické strany německý prezident

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier varoval politické strany, které se snaží vytvořit novou vládní koalici pod vedením kancléřky Angely Merkelové, aby se nezabývaly panickými debatami o nových volbách.

AKTUALIZOVÁNO

U Bělče se srazila dvě auta. Dva lidé zemřeli, další tři transportoval vrtulník

V lesním úseku poblíž obce Běleč na Kladensku se v sobotu patnáct minut před 17. hodinou čelně srazila dvě osobní auta. Nehoda má tragické následky: dva mrtví a tři zranění lidé. Po nehodě zůstaly osoby zaklíněné ve vozidlech. Na pomoc jim proto okamžitě letěl vrtulník. Pro dva z nich už bohužel zbytečně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT