Mluví se o ní tak dlouho, až je spíš mýtem než realitou. Dálnice D11 může zásadně ovlivnit život v příhraničí, ale stane se tak někdy?

Nesmíme to nechat v klidu, shodují se všichni, kteří mají na výstavbě zájem. „Proces stavby D11 z Hradce Králové běží," ujistil na jednání starostů, poslanců, úředníků i senátorů v Jaroměři trutnovský poslanec Pavel Plzák.

Veřejnost ale zajímají spíš termíny. A jestli se začne stavět i z druhé strany, od hraničního přechodu Královec do vnitrozemí. Jenže situace se už změnila tolikrát, že konkrétní datum se nikomu odhadovat nechce. „Úseky Jaroměř – Trutnov a Trutnov – Polsko jsou ve fázi přípravy projektové dokumentace pro územní řízení, tedy v zásadě v plenkách. Předběžný termín pro první úsek je v letech 2022 – 2024 a pro část k hranici 2019 – 2021," pokusil se o odhad trutnovský poslanec Pavel Plzák. „Je zcela zřejmé, že D11 se bude stavět úsekově a na přeskáčku," dodal.

Problém s požadavkem Unie na nové posuzování vlivu na životní prostředí se příhraničí netýká, ohrozit by ale mohl další úseky. A i ty obyvatele Trutnovska zajímají. Cesta do krajského města není zrovna snem zdejších řidičů. „Každý kilometr dobrý. Ale už se toho o dálnici napsalo a namluvilo tolik, že dokud po ní nepojedu vlastním autem, ne-uvěřím. Stačí, aby se vyměnila vláda nebo ministr a všechno může být jinak," potvrdil názor mnoha řidičů Jaroslav Dobrovolný ze Dvora Králové.

Dálnice regionu pomůže. Ale nikdo neví, kdy to bude

Úředníkům i politikům teď v souvislosti s dálnicemi nejvíc motají hlavu tři písmena. EIA, neboli hodnocení vlivu stavby na životní prostředí.
„Podle informací od ministra Richarda Brabce se v našem regionu nové požadavky Unie týkají především úseku Hradec Králové – Smiřice. Víc se dozvíme na červnové konferenci o dálnici D11 v Trutnově," připomněl Miroslav Vlasák, zástupce ředitele nově vzniklého Evropského seskupení pro územní spolupráci Novum. „Přítomný má být šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), náměstek ministra dopravy i někdo z životního prostředí, který poskytne vysvětlení," dodal Vlasák, který je současně žacléřským starostou.

POVOLENÍ ZATÍM NENÍ

„Stavební povolení na hlavní trasu Hradec – Smiřice zatím vydané není. ŘSD bude muset zadat nový proces EIA, který bude trvat přibližně 2 roky. Stavba samotná je podle projektové dokumentace plánovaná na 3 roky. S dokončením úseku mezi křižovatkou Kukleny a Smiřicemi tak lze počítat v roce 2020 až 2021," připomněl trutnovský poslanec Pavel Plzák.

Situaci mezi Smiřicemi a Jaroměří protahují pouze dvě problematická místa. Jeden soukromý a jeden církevní pozemek, kde je před dokončením vyvlastnění.

ODVOLÁNÍ VS. ÚŘAD

V Jaroměři samotné pak na úsek naváže obchvat. Ten spojí D11 mimoúrovňovou křižovatkou se silnicí I. třídy na Náchod a zároveň odvede tranzitní dopravu. „Bez obchvatu nemá smysl D11 k Jaroměři přivádět. Dopravní situaci by to ještě zhoršilo," podotkl starosta Jiří Klepsa.

Vydáno už bylo územní rozhodnutí, proti kterému však stojí tři odvolání. Pokud ale krajský úřad územní rozhodnutí potvrdí, začnou se v průběhu roku 2017 vykupovat pozemky a k realizaci stavby dojde pravděpodobně v letech 2018 – 2021.

„To je přijatelné období, protože by mohlo reálně dojít k napojení úseku D11 mezi Smiřicemi a Jaroměří na obchvat Jaroměře. Pokud ovšem krajský úřad územní rozhodnutí nepotvrdí, celý proces se bude muset opakovat. Domnívám se, že i tady je role krajského úřadu klíčová a že lze v rámci zákonných mantinelů stavbě pomoci," řekla Klára Dostálová, náměstkyně ministryně pro místní rozvoj.