Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravu rozsekne referendum

Nové Město nad Metují - O dopravě v Novém Městě rozhodnou lidé v referendu. Možnosti posoudí odborníci.

29.9.2015
SDÍLEJ:

NÁCHODSKÁ ULICE v Novém Městě nad Metují.Foto: DENÍK/ Pavel Bednář

Doprava, to je asi to nejpalčivější téma v Novém Městě nad Metují. Byť se v letošním roce podařilo opravit největší tankodrom široko daleko Náchodskou ulici, na uspokojivé řešení, které by odvedlo tranzitní dopravu z Krčína či mimo centrum města, se stále čeká.

Už mnoho let se počítá s takzvanou přeložkou, která má vést od takzvané „myší díry" v Krčíně podél železniční trati okolo nádraží k mostu u bývalého Stavostroje a odtud dále napříč polem k Vrchovinám. Ovšem proti tomuto léta připravovanému řešení se před minulými komunálními volbami během projednávání územního plánu zvedl odpor části obyvatel. Ti požadovali peticí referendum, které by o přeložce rozhodlo. Raději by chtěli obchvat města, který by vedl jižním směrem. Vše nakonec vyřešil soud. V dubnu krajský soud v Hradci Králové rozhodl o vyhlášení místního referenda, zároveň rozhodl, že místní referendum se bude konat současně s nejbližšími komunálními volbami, tedy na podzim roku 2018.

Současné vedení radnice usnesení krajského soudu respektuje. Jeho rozhodnutí totiž zároveň dává možnost v průběhu následujících pětatřiceti měsíců, které zbývající do konání příštích komunálních voleb, pečlivě posoudit přínosy a nedostatky všech možných variant řešení neuspokojivé dopravní situace v Novém Městě nad Metují.

Rozhodnutí krajského soudu zároveň neohrožuje probíhající proces zpracování a přijetí nového územního plánu, který může být zastupitelstvem města přijat a následně prostřednictvím změny upraven tak, aby respektoval výsledky referenda.

Soud vyhověl odpůrcům přeložky

Soud svým rozhodnutím zcela vyhověl přípravnému výboru a vyhlásil místní referendum v termínu, který byl přípravným výborem navržen. I otázka, o které budou lidé spolu s příštími volbami hlasovat, je taková, jak ji odpůrci přeložky navrhli. Zní: „Jste proti vedení tranzitní a nákladní dopravy v navrženém dopravním koridoru Vladivostok okolo nádraží ČD pod Malecím nad Vrchoviny a požadujete, aby orgány města žádaly u příslušných organizací ukončení prací na realizaci stavby přeložky 1/14 a v souladu se zákonnými postupy prosazovaly v městských, krajských i celostátních dokumentech územního plánování podmínky pro vytvoření jižního obchvatu Nového Města nad Metují v trase Spy Vladivostok Osma Nahořany?"

Čekalo se, jak se dále zastupitelé k věci postaví. Navíc v souvislosti s rozšiřováním automobilky Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku a závody v okolní průmyslové zóně se dá čekat, že doprava v této trase bude dále velmi frekventovaná. Zastupitelstvo proto letos v červnu na svém zasedání schválilo všemi hlasy šestnácti přítomných zastupitelů usnesení, ve kterém ukládá starostovi jednat na úrovni Krajského úřadu Královéhradeckého kraje a Ředitelství silnic a dálnic ČR, kterým patří a spravují silnice, a dalších příslušných subjektů o možnostech řešení tranzitní dopravy vedoucí přes město v souvislosti s plánovanými investicemi do dopravní infrastruktury na území kraje a rozšířením výrobního areálu Kvasiny. Zastupitelstvo dále uložilo starostovi, aby vyzval přípravný výbor pro konání místního referenda k doložení důvodů a argumentů pro jimi navrhovanou trasu obchvatu města.

„Důvodem návrhu uvedeného usnesení byla nejen reakce na rozhodnutí krajského soudu ohledně konání referenda v roce 2018, ale také snaha o skutečné řešení jednoho z nejzávažnějších problémů Nového Města nad Metují tranzitní dopravy. Po desetiletích plánů, diskuzí, rozhodnutí úřadů a jejich napadání, soudních sporů a osobních invektiv je situace stále stejná tisíce aut, osobních i nákladních, neustále projíždějí městem po nevyhovujících komunikacích a znepříjemňují život všem obyvatelům i návštěvníkům města," uvedl starosta města Petr Hable.

Odborníci posoudí všechny možnosti

Hlavním záměrem radnice je zahájit proces, v rámci kterého vysoce kvalifikovaní odborníci na silniční dopravu prověří veškerá dostupná fakta a informace a na jejich základě posoudí všechny existující možnosti řešení tranzitní dopravy a případně navrhnou varianty nové. V úvahu by měli vzít nejen historii, ale zejména aktuální situaci a předpokládaný budoucí vývoj silniční dopravy spojený s probíhajícím rozšiřováním závodu Škoda Auto v Kvasinách. Všechny možné trasy by následně měly být porovnány a zhodnoceny nejen z pohledu dopadů na město a jeho obyvatele, časové realizovatelnosti, finanční náročnosti a dopadů na životní prostředí, ale i z pohledu budoucnosti, tzn. na jak dlouho jednotlivé varianty řešení budou skutečně funkční.

„Předpokládáme, že veškeré možnosti vedení tranzitní dopravy s jejich klady i zápory předložíme novoměstským občanům tak, aby se mohli kvalifikovaně rozhodnout při svém hlasování v místním referendu," doplnil starosta Petr Hable.

Řešit chtějí vše, nejen tři varianty

Vedení města chce těmito kroky docílit toho, aby studie zhodnotila všechny možné varianty řešení tranzitní dopravy a nikoli pouze tři v současné době diskutované tzn. přeložku, obchvat popsaný ve studii Brána k sousedům a obchvat v trase navrhované přípravným výborem pro konání místního referenda.

„Jsme přesvědčeni, že tranzitní doprava je skutečně něčím, co přesahuje hranice katastru našeho města a tuto otázku je třeba řešit ve spolupráci s Krajským úřadem a ŘSD. Předpokládáme, že občané města budou průběžně seznamováni s postupem prací na vyhledávací studií. Zároveň bude na rozhodnutí celého zastupitelstva města, k jakým aktivitám a činnostem nás v následujících měsících pověří dle postupu prací na vyhledávací studii a jejich výsledcích," uvedl místostarosta Michal Beseda.

Doplnil, že radnice chce dosáhnout dohody o vzájemné koordinaci přípravy výše popsané vyhledávací studie. Ve spolupráci s institucemi jako jsou vedení Královéhradeckého kraje, krajský úřad, ŘSD, které by bylo investorem výstavby, a ministerstvo dopravy chce proto nastavit celý proces tak, aby závěry studie byly odborné, nestranné, kompetentní a nezpochybnitelné.

Největší tankodrom už je opraven

Mezitím vším se povedlo, že je konečně opravena Náchodská ulice. Býval to jeden z největších tankodromů na Náchodsku. Před měsícem se ale opravená ulice opět otevřela běžnému silničnímu provozu. Rekonstrukce začala v půli března a došlo při ní k úplnému vybourání dosavadní vozovky. Následně se vystavěla cesta zcela nová. Ta je ale podstatně zúžená než jak tomu bylo u staré komunikace. Nově přibyly ostrůvky s přechody pro chodce či nájezdy na železniční most, který je taktéž zcela zrekonstruován.

Rekonstrukci vozovky a mostu hradil Královéhradecký kraj, který je také vlastníkem komunikace. Přišlo ho to na více než 35 milionů korun. Pozadu ale nezůstalo ani město. To v rámci kompletní rekonstrukce celé ulice ještě stále buduje nové chodníky, parkovací stání a cyklostezku. Pro tuto akci má město ve svém rozpočtu vyčleněno téměř deset milionů korun. Samotná realizace bude však levnější o 3,2 milionu korun, které město získalo jako dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury.

(ek, bed)

Autor: Redakce, Pavel Bednář

29.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vteřiny dne

Vteřiny víkendu. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Jiří Běhounek.
15

Sjezd ČSSD se uskuteční již v únoru, o post šéfa se hlásí Běhounek

AKTUALIZOVÁNO

Bendl ostrouhal. Soud přepočítal hlasy a ve sněmovně jej střídá Kupka

Na pondělní ustavující schůzi půjde za středočeskou ODS čtveřice politiků ve složení Jan Skopeček, Veronika Vrecionová, Vojtěch Munzar – a Martin Kupka. Původně ohlášené ohájení poslaneckého mandátu historicky prvním středočeským hejtmanem a pozdějším ministrem Petrem Bendlem tedy neplatí. 

AKTUALIZOVÁNO

Motorest u dálnice zřejmě vzplanul od komína. Škoda jde do desítek milionů

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Mohutný požár se obešel bez zranění – a podařilo se zabránit jeho rozšíření. To jsou zřejmě jediné příznivé zprávy spojené s řáděním plamenů, které v sobotu hodinu a čtvrt před polednem zachvátily restaurační provoz v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ. Tomu, že Motorest 4 kameny, známý i v nedaleké Mladé Boleslavi a v Praze, zachvátil požár velkého rozsahu, už zdaleka nasvědčoval hustý tým valící se ze střechy budovy postavené ve stylu koliby, jímž probleskovaly plameny. Objekt požár zcela zničil i s veškerým vybavením. Škoda se odhaduje na 30 milionů korun.

Na černý trh v Kábulu se prý dostal alkohol, určený původně evropským diplomatům

V afghánském hlavním městě Kábulu se zřejmě na černém trhu prodává nezákonně alkohol, který do Afghánistánu dovezla diplomatická mise EU. Věcí už se zabývají evropští vyšetřovatelé, uvedl mluvčí AFP.

AKTUALIZOVÁNO

Tomáš Hradílek je v nemocnici. Nelze přihlížet smrti vlastního otce, říká dcera

Bývalý disident a ministr vnitra Tomáš Hradílek ukončil po 17 dnech hladovku, kterou držel kvůli opětovné kandidatuře prezidenta Miloše Zemana. Chtěl, aby Zeman již nekandidoval na Hrad. Hradílek s hladovkou přestal na nátlak rodiny, nyní je v péči lékařů. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT