Ještě předtím projde dopravní zařízení poslední jarní pravidelnou kontrolou, dolní úsek na Růžovou horu navíc také údržbou, a to ve dnech od 12. do 27. dubna. „Lidé se pak naposledy mohou vyvézt až na vrchol 13. května. Během léta bude lanovka ještě jezdit ve spodním úseku na Růžovou horu. Naposledy 2. září,“ informoval náčelník dráhy Jiří Martinec.

Úvěr budou
splácet z výnosů

Nová kabinková dráha má stát 299 milionů korun bez DPH, sedmdesát procent je zajištěno dotací z Evropské unie. Městu Pec pod Sněžkou se v uplynulých dnech podařilo po delším vyjednávání s bankovními domy získat úvěr od Komerční banky.

Jak pro ČTK uvedl starosta Alan Tomášek, úvěr bude moci Pec čerpat v průběhu stavby až do výše 170 milionů korun. Úrok má být 4,37 procenta. Město bude peníze splácet dvacet let, a to z výnosů lanovky.

„Úrok je fixní po celou dobu splácení a podmínky jsou lepší než jsme čekali. Limit pro roční splátky byl nastaven na osm milionů korun, nyní to vychází zhruba na 6,3 milionu korun. Běžné financování města ani jeho investice to neovlivní,“ upozornil Alan Tomášek. Smlouvu na poskytnutí úvěru s Komerční bankou podepíše dnes v poledne.

Práce začnou 
v polovině května

Novou lanovku postaví stavební firma BAK Trutnov společně ve sdružení s italskou lanovkářskou společností Leitner. „Očekáváme, že práce v horním úseku začnou po třináctém květnu, kdy Sněžku stavařům předáme. Zřejmě začne bourání na horní stanici a budování nového objektu dolní stanice v Peci pod Sněžkou. Do září se v úseku Pec pod Sněžkou – Růžová hora nic dít nebude,“ informoval Krkonošský deník náčelník Jiří Martinec.

Na šedesát let starou dvousedačku se řada lidí dívá s určitou nostalgií. Příležitostí, kdy se mohou návštěvníci nechat vyvézt z Růžové hory na vrchol, už není mnoho.

Od 12. do 27. dubna bude totiž celá lanová dráha díky údržbě uzavřena a pak se 13. května rozjede úplně naposledy. Očekává se, že hlavní nápor pasažérů nastane zřejmě o Velikonocích.

Lanová dráha na nejvyšší vrchol republiky je návštěvnickým lákadlem. Řada lidí přijíždí do Krkonoš na jednodenní výlety, aby se nechala vyvézt nahoru a pak zase dolů. V neděli 2. září pojede dvousedačka naposledy také na Růžovou horu. Než vyroste nové moderní zařízení, které má být v provozu nejpozději na jaře roku 2014, budou se muset lidé spokojit s pěším výstupem.

Bohatá turistika

„Těch možností, kudy se dostat na Sněžku pěšky, je hodně a všechny mají své kouzlo. Například z Horní Malé Úpy je cesta pro rodiny s dětmi schůdná a příjemná,“ podotkl manažer svazku Východní Krkonoše Radek Etrych. Právě svazek se již řadu let snaží podpořit letní turistiku ve východní části Krkonoš.

Výlet na Sněžku bývá sice častým cílem turistů, ale je jen součástí mnoha dalších atraktivit, které region nabízí.

„Když se něco staví, vždy to přinese nějaká omezení, musíme to samozřejmě vydržet. Ale neznamená to, že není co dalšího nabídnout. Naopak. Na léto rozjíždíme novou podobu projektu na podporu celé oblasti Putování Krakonošovým královstvím. Lidé mají mnoho možností, kam se vydat pěšky na příjemné procházky po vyznačených stezkách nebo na kolech po zmapovaných trasách,“ řekl Radek Etrych a doplnil, že mapa Krakonošovy cyklo toulky byla loni vydána v nákladu deseti tisíc kusů a rozebrána během tří týdnů.

„Řada návštěvníků také zapomíná nebo neví, že v Peci pod Sněžkou je také lanová dráha na Hnědý vrch, odkud se mohou vydat po krkonošských kopcích různými směry na kolech i pěšky,“ dodal manažer svazku a připomněl i oblíbenost počinů, které navštěvuje vládce hor.

Krakonoš na vandr

Krakonoš s Ančí v loňském roce navštívili mnoho akcí, rozdal na tři tisíce kerkonošských pochoutek a dárků, mezi nimiž nechyběla ani kniha Krkonošské pohádky s unikátním razítkem Krakonošova království. Bylo též rozdána řada propagačních materiálů a dárků. „I když lanovka na Sněžku nebude nějakou dobu jezdit, určitě si návštěvníci hor vyberou, jak co nejlépe strávit dovolenou,“ uzavřel Radek Etrych.