Až stošedesátikilometrovou rychlostí mohou konečně jezdit vlaky mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem na trati, která spojuje Hradec Králové s Pardubicemi.

Pokračování stavby druhé koleje dále do Hradce Králové plánuje Správa železniční dopravní cesty na rok 2019. Otázkou stále je přesná poloha trati. U Hradce by totiž měla kolejím ustoupit kaštanová alej. Proti se ale postavili místní obyvatelé, kteří jednají s vedením města, a vznikla také petice na podporu zachování aleje.

„Při jednání jsme deklarovali, že uděláme vše pro to, aby byl zásah do zeleně co možná nejmenší," řekl již dříve náměstek primátora Jindřich Vedlich a dodal, že případně pokácené stromy budou nahrazeny novými dřevinami. Místní chtějí přesunout druhou kolej na opačnou stranu než je alej, tam by podle města ale byl problém s jedenácti vlastníky, se kterými by se radnice musela dohodnout.

Zdvoukolejnění trati bude pokračovat za tři roky

Opatovice nad Labem - Zdvoukolejnění zbytku trati mezi krajskými městy bude pokračovat za tři roky.

Na frekventované trati mezi Stéblovou a Opatovicemi se zdvoukolejněním výrazně zvýšila bezpečnost provozu. Právě u Stéblové se 14. listopadu 1960 stalo největší železniční neštěstí v historii českých zemí. Při srážce osobního vlaku taženého parní lokomotivou s plně obsazeným motorovým vlakem zemřelo 118 lidí, stovka dalších utrpěla zranění. Nejvíc obětí nezavinila samotná srážka, ale následný požár. Zodpovědnost za havárii, která se stala v husté mlze, dodnes nebyla přesvědčivě doložena.

Stavbaři a správci železnic v pondělí oficiálně otevřeli už půl roku hotovou zdvoukolejněnou trať mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem na trati Hradec Králové - Pardubice. Vlaky tu nově mohou jezdit rychlostí až 160 km/h, kvůli častým zastávkám je však nakonec úspora času minimální.

V Opatovicích vznikla také nová stanice s bezbariérovými nástupišti, a to o kilometr blíže obci než ta původní. Ta přesto zatím zůstala v provozu kvůli obsluze blízké Pohřebačky a hradeckého předměstí Březhrad, než bude vybudována nová blíže Hradci.

V příštích letech bude modernizace trati pokračovat úseky Rosice nad Labem – Stéblová a Opatovice – Hradec. Nejsložitější, avšak zároveň nejpotřebnější úsek, a to dva kilometry s mostem přes Labe z Rosic do Pardubic ale přijde na řadu až poslední, což se stalo předmětem kritiky.

„Propagovaná vysoká rychlost mezi Opatovicemi a Stéblovou není pro veřejnou dopravu takovým přínosem, jako by bylo zdvoukolejnění mostu přes Labe mezi Rosicemi a Pardubicemi. Myslím, že modernizace celé tratě do Hradce měla začít právě tady. Velmi by to pomohlo nejen kapacitně, ale i při konstrukci jízdních řádů vlaků do a z Chrudimi," podotkl pardubický krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek.

Zdvoukolejnění mostu přes Labe v Rosicích se však nedočkáme dříve než po roce 2020. V rámci modernizace celého železničního spojení Chrudim –  Pardubice – Hradec to bude poslední stavba. Celkové náklady na zdvoukolejnění tratě mezi oběma krajskými městy jsou odhadovány na pět miliard korun. První etapa, tedy zdvoukolejnění úseku ze Stéblové do Opatovic, vyšlo na téměř rovný milion korun bez DPH.

„Další etapa zdvoukolejnění v úseku Opatovice – Hradec Králové začne zřejmě v roce 2019 a potom ve stejném roce část Rosice nad Labem – Stéblová. Investiční náklady obou staveb činí dohromady kolem pěti miliard korun," uvedl náměstek ředitele stavební správy východ Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jan Travěnec. Většinu nákladů pokryla evropská dotace.

Vedle rekonstrukce tratě a výstavby protihlukových stěn se mění trakční vedení a instaluje se nové zabezpečovací a sdělovací zařízení. Celá trať má i nové dispečerské řízení a dálkovou diagnostiku technologií.

„Před stanicí Stéblová jsme vložili na trať jednu z nejdelších výhybek v Česku, která díky své délce 94 metrů umožňuje vlakům jet do odbočky rychlostí až 130 km/h," podotkl v pondělí projektový manažer stavební společnosti Skanska Milan Svatoň.