Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hradec čeká dopravní revoluce

Hradec Králové - Krajská metropole si zváží řidiče a úsekové radary pomohou vyhnat piráty silnic.

4.2.2016
SDÍLEJ:

Úsekový radar na Královéhradecku.Foto: Deník/ Michal Fanta

Nezodpovědní řidiči, kteří v loňském roce „nasypali" třicet milionů korun do královédvorské kasy, by v budoucnu mohli „dotovat" i královéhradeckou magistrátní pokladnu. Piráty silnic v Hradci Králové by totiž měly sledovat úsekové radary.

Doplňková funkce

Ty neměří aktuální rychlost, ale rychlost průměrnou. O podobném systému teď uvažují i v Hradci Králové.

Město má již vytipované úseky, kde by se toto zařízení uplatnilo. Podle náměstka hradeckého primátora Jindřicha Vedlicha by však neměly radary plnit funkci represivní, ale měly by být součástí velkolepého projektu Inteligentního dopravního systému.

Na něm město spolupracuje se sousedními Pardubicemi. To vše v rámci dotačního projektu ITI. „O úsekových radarech opravdu přemýšlíme. Chceme však aby byly součástí tohoto projektu, který ve svých modulech skýtá velké množství technických vymožeností," uvedl Jindřich Vedlich. Ten nechce pojmout úsekové radary jako „buzeraci" lidí, ale jako příspěvek k větší bezpečnosti.

„Víme, že pokuty ve Dvoře Králové nad Labem se většinou netýkají místních obyvatel, ale hlavně tranzitní dopravy," dodal náměstek a osvětlil projekt Inteligentního dopravního systému.  Podle něj by do několika let měla vzniknout na hradeckém okruhu  sestava prvků obsahující nejenom radary, ale také měřiče intenzity dopravy, hlídače průjezdu na červenou, vážení vozidel, meteoradary  či preferenci vozidel MHD.

Variabilní silnice

Výstupem by byla i změna dopravního značení, respektive zefektivnění dopravy na vytipovaných úsecích. Například velmi vytížená silnice v ulici Koutníkova by se měla časem stát variabilní. „Systém by umožnil v určitém čase preferovat pruhy pro vjezd či výjezd z města," řekl Deníku náměstek.

Jak zpříjemnit a zefektivnit dopravu v metropoli východních Čech? Jednou z možností je systém, který funguje v nedalekém Dvoře Králové nad Labem.

Podle mluvčí královédvorské radnice Miroslavy Kameníkové se po instalaci úsekových radarů, které za loňský rok  „vybraly" 30 milionů korun, situace v dopravě rapidně zlepšila.

Radarové návštěvy

O tento systém již projevilo zájem několik města napříč Českou republikou.  „Zajímali se především o to, jak systém funguje, jaké s ním jsou zkušenosti, jak náročné je zpracování výsledků měření," uvedla tisková mluvčí s tím, že co se týče Královéhradeckého kraje, tak se o systém zajímali také zástupci Hořic, Náchoda či Jaroměře.

Ve svých plánech se výstupy z úsekových radarů patrně inspirovala i královéhradecká radnice.

Ta však cílí hlavně na lepší dopravní obslužnost a radary bere jen jako doplněk chystaného velkolepého systému. „Úsekové radary by neměly fungovat izolovaně, ale měly by se stát součástí Inteligentního dopravního systému," řekl Hradeckému deníku náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich s tím, že na tomto projektu spolupracuje magistrát se sousedními Pardubicemi.

Ovšem výsledky z kamery, kterou hradecká radnice instalovala nedávno na Rašínově třídě nasvědčují, že by právě úsekové radary byly „milou" součástí celého plánovaného systému. „Z prozatímních čísel víme že až osmdesát procent řidičů ve sledovaném úseku povolenou rychlost překračuje," řekl náměstek primátora a nastínil funkce projektu Inteligentního dopravního systému, který by měl podle předběžných odhadů stát 250 milionů korun. Ty by však z větší části měly pokrýt dotace z programu ITI.

Inteligentní dopravní systém v sobě zahrnuje i obnovu semaforového parku, který v Hradci Králové již nějaký ten pátek přesluhuje. „Počítáme s výměnou dopravní signalizace. Nejen řadiče však již nejsou v ideálním stavu a jejich údržba je čím dál komplikovanější," uvedl Jindřich Vedlich s tím, že semaforů by se v uvažovaném systému týkala i další změna.

Rychlejší záchrana

Byly by totiž napojené jak na vozidla MHD, tak i na autopark Integrovaného záchranného systému. Umožňovalo by to tak nastavit „zelenou" vlnu, jež by vedla k rychlejšímu převozu pacientů do nemocnice, či zefektivnění výjezdu hasičů. Systém počítá také s „hlásiči", které by záchranáře informovali na případné nehody na okruhu.

„S okruhem souvisí i napojení systému na sousední Pardubice, kdy by se měřila například intenzita dopravy mezi oběma krajskými městy," uvedl náměstek.

Uvažovaný systém však bude mít velké požadavky na tok dat. Ty by podle Jindřicha Vedlicha měly proudit optickými vlákny.

A kdy se Hradec dopravní revoluce dočká? „Máme projektový tým složený z řad odborníků, který nyní pracuje na žádosti první výzvy ITI. Celý systém by pak měl vzniknout v letech 2017 až 2020. A to po etapách,"dodal náměstek.

Autor: Petr Vaňous

4.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vteřiny dne 23. května 2018
8

Bianco šek pro Babiše, neudržitelné důchody a prodej Student Agency: Vteřiny dne

Petra Kvitová po operaci pořezané ruky a dům v Prostějově, ve kterém došlo k přepadení. Ilustrační koláž
2 24

Policie dopadla možného pachatele útoku na tenistku Kvitovou. Má jít o narkomana

Přepisování dějin a honičky na Pardubicku a Porta v novém hávu: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 22. až 23. května 2018.

Putin se opět sejde s Macronem, proberou Írán, Ukrajinu a Sýrii

Rusko a Francie podepíší po jednání mezi prezidenty Vladimirem Putinem a Emmanuelem Macronem několik dokumentů o vzájemné spolupráci. Jednání se uskuteční ve dnech 24. a 25. května v Petrohradě. Oba státníci budou diskutovat o řešení otázek souvisejících s íránsým jaderným programem, se situací na Ukrajině a s vývojem v Sýrii. Uvedla to agentura Tass.

Hospoda není cukrárna. Poslanci se opět přeli o protikuřácký zákon

Zmírnění protikuřáckého zákona zřejmě bude čelit ve Sněmovně návrhu na zamítnutí už v prvním čtení. Poslanci dnes úvodní kolo debaty o poslanecké předloze, jež by upravila zejména nynější úplný zákaz kouření v restauracích, stejně jako před měsícem nedokončili. Kdy se Sněmovna k projednávání návrhu změn v protikuřáckém zákonu vrátí, není jasné.

Z Hillaryho výšvihu na Mount Everestu zbyl jen svah, tvrdí horolezci

Namísto legendárního skalního výstupku zvaného Hillaryho výšvih, který se nacházel těsně pod vrcholem Mount Everestu, zůstal jen pozvolný sněhový svah. Z donedávna dvanáctimetrové svislé skalní stěny se totiž utrhl asi pětimetrový kus, který se zřítil do propasti. Potvrdili to horolezci, kteří se z nejvyšší hory světa nedávno vrátili.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT