Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jičín: Město čtyř krajin 
a jedné asfaltové spojnice

Jičín – Potlesk a zdvižené prsty do V proti skleslým hlavám a poraženeckému tichu. Tak to ve středu večer vypadalo v jičínském Porotním sále, kde se odehrávala asi dvouhodinová „bitva o asfalt" na připravované cyklostezce mezi Jičínem a Železnicí.

18.12.2015
SDÍLEJ:

Zasedání jičínských zastupitelů.Foto: DENÍK/Petr Vaňous

Zastupitelé nakonec poměrem 16:5 dali na „prosby" zastánců asfaltového povrchu. Za něj přišla orodovat i železnická starostka Dana Kracíková. „My tuto stezku, kterou město Jičín připravuje, podporujeme. A to její asfaltovou podobu. Nesouhlasíme tak s odpůrci, kterým by vadili na stezce bruslaři. Musí si uvědomit, že žádná in-line stezka v okolí, kromě aleje, není," uvedla Dana Kracíková, která odmítla směšovat dvě akce – tedy cyklostezku z Železnice do Jičína s vizí železnických, tedy trasou z Železnice do Valdic. „Stezka s chodníkem podél silnice na Valdice může vzniknout v horizontu několika let. I proto je nám cyklostráda kolem Bílého mlýna bližší. Navíc vede krásnou přírodou," apelovala starostka na zastupitele.

Ostatně ráz krajiny byl zbraní obou táborů. Například autor petice proti asfaltovému povrchu Hynek Zlatník uvedl, že asfalt je podle něj prvek, který negativně ovlivní staletími nedotčenou krajinu. „Navíc se tak zabrání migraci živočišných druhů. Podle mě je navíc asfaltový povrch nadbytečný," uvedl Hynek Zlatník s tím, že od konce léta se pod petici podepsalo přes tisíc lidí.

Jako nadbytečný označil tento asfaltový projekt i autor studie Jičín – Město čtyř krajin Jaromír Gottlieb: „Pokud se nakonec asfalt prosadí, ztratí Jičín svoji republikovou jedinečnost." ⋌.

Jaromír Gottlieb jedinečnost jičínské krajiny obhajoval tím, že prakticky od 17. století se nedočkala výrazných urbanistických zásahů moderní společnosti. „Je to snad jedno z posledních míst v České republice, které dává volnost jak krajině, tak i venkovu. Prosím, zamyslete se nad tím a nedělejte zbrklé závěry," řekl zastupitelům Jaromír Gottlieb, který souhlasil se svým předřečníkem – archeologem Pavlem Kracíkem, který poukázal na to, že Jičín má v lokalitě uvažované cyklostezky jedinečnou příležitost dostat se do krajiny předků. „Pokud se tam vylije asfalt, dojde k nenávratné degradaci," uvedl Pavel Kracík a podotkl, že pokud by se dnes ze svého věčného spánku probudili vojáci z válečných let roku 1866, stále by tuto krajinu poznávali. Svou špetkou do mlýna přispěl i koaliční zastupitel Luděk Havel, který též zastával myšlenku odpůrců asfaltového povrchu. Dlužno však dodat, že spolu se svým koaličním partnerem a předkladatelem změny v podobě zhutnělého kamene Josefem Novotným, spíše než špetkou, přispěl nalitím oleje do ohně. Oba zastupitelé by totiž podle svých slov vymezili cyklostezku jen pro „vyvolené" v podobě cyklistů, chodců a rodičů s kočárky. „Navrhovaná změna by neumožňovala přístup bruslařům, kteří by mohli ohrožovat ostatní účastníky provozu," uvedl mimo jiné Luděk Havel.

Ovšem „vykázání" bruslařů a potažmo i lidí upoutaných na vozík zvedlo ze židle jak opoziční zastupitele, tak i velkou část lidí v sále. „Čím více tam bude jezdit lidí, tím to bude pro Jičín lepší. Vylučovat z projektu bruslaře je hrozný nesmysl. Cyklostezka by měla sloužit všem. A asfaltový povrch je jedinou dobrou alternativou. Hlavně tedy v místech, kde je riziko podmáčení. Vámi navrhovaný, takřka prý neúdržbový povrch, je v této lokalitě zcela nemyslitelný," uvedl opoziční zastupitel Ladislav Brykner. Jeho slovům pak dal za pravdu i vedoucí investičního odboru jičínské radnice Jakub Šmíd, který několika zastupiteli navrhovanou změnu povrchu z asfaltu na „štěrk" označil, slovy přinesené studie, za neopodstatněnou. „Při navrhované změně hrozí vysoké riziko, že nebude možno udržovat asi 280 metrů čtverečných. Musel by se udělat jiný sklon stezky a v ohrožených místech i drenáže," uvedl Jakub Šmíd.

A ještě jeden trumf měli podporovatelé asfaltu. Totiž, že téměř všichni oslovení odborníci na podobné stavby právě asfalt doporučovali. Na to reagoval i Vladimír Mikan. „Nevím, proč některé skupiny lidí nedávají na doporučení odborníků. Když jde člověk do nemocnice, také se nenechá operovat vrátným," řekl Vladimír Mikan, který též nesouhlasil s tím, aby se udělal povrch „jen pro někoho". „I já se rád podívám na pěknou bruslařku," dodal lékař.

Při slovech všech podporovatelů asfaltu se nesl Porotním sálem potlesk, naopak po názorech odpůrců živičného povrchu by člověk v sále uslyšel i upadlou jehlu.

Autor: Petr Vaňous

18.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Robert Plaga.
12

Plaga nejdřív učil o porcování medvěda, teď sestavuje školský rozpočet

Ilustrační foto.
12 33

Asfaltování za sněhu. Silničáři opět dohánějí resty

Podruhé narozen pod koly tramvaje a padlý symbol Vánoc: nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 11. prosince 2017.

Americký přeběhlík do Severní Koreje zemřel, bylo mu 77 let

Zřejmě jediný známý přeběhlík ze Spojených států do Severní Koreje, seržant americké armády Charles Jenkins, zemřel ve věku 77 let v Japonsku. V Severní Koreji prožil bezmála čtyřicet let

Vánoce v cizině. Pelta tvrdí: Nový předseda bude zvolen

Za normální situace by jezdil po republice. Od Aše až po Havířov by sháněl podporu. Sliboval, přemlouval, lobboval. Jenže nemůže. Ať už dnešní volební valná hromada fotbalové asociace dopadne jakkoliv, Miroslav Pelta zůstane stranou. „Nekandiduji na žádnou funkci,“ poznamenal Pelta v exkluzivním rozhovoru pro Deník.

Bio, raw, bezlepkové i tradiční. Cukráři jsou zavaleni objednávkami

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ Vánoční pečivo v Praze ještě objednat lze, ale cukráren s volnou kapacitou každým dnem ubývá. Kilo vyjde průměrně na 600 korun. K dostání jsou i varianty bezlepkové, bezlaktózové či raw, tedy syrové.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT