Řidiče i autobusové cestující čekalo dlouhé čekání, a samozřejmě i zpoždění. „V autobuse jsme strávili přes půl hodiny, než jsme projeli městem. To se mi stalo naposledy v zimě, když byl kolaps během kalamity," uvedl Libor H., který se odpoledne vracel autobusem domů.

Pět tisíc kamionů

„Z výsledků poslední studie vyplývá, že při běžném provozu náchodskou křižovatkou u Slávie projede během celého dne průměrně 5 200 nákladních vozidel. Dopravní policisté odhadli, že ve čtvrtek okolo nich projelo kamionů bezmála pět tisíc za pouhých osm hodin," sdělila náchodská policejní mluvčí Eva Prachařová.

Problémem je, že když se doprava v Náchodě zastaví, není se městu kudy vyhnout a kolony začnou astronomicky narůstat. Průjezd ulicemi Náchoda je v případě komplikací též obtížný, protože stačí kolona byť jen na jedné z křižovatek a rázem se ucpe celé město.

Policisté náchodského dopravního inspektorátu proto museli celý čtvrtek řídit dopravu ve městě i před ním. Už krátce před desátou hodinou dopoledne museli začít odstavovat nákladní automobily před vjezdem do města na kopci u Vysokova či na obchvatu České Skalice. Aby bylo vůbec možné udržet v Náchodě pro jeho obyvatele alespoň minimální dopravní obslužnost, celkem devět policistů dopravní a pořádkové policie a dva strážníci městské policie se postavili ke všem křižovatkám a koordinovaně regulovali veškerý pohyb vozidel. Plynulost dopravě vrátili až krátce před půl šestou večer.

Až tři hodiny čekání

Některá nákladní auta, odstavená v koloně na obchvatu u České Skalice, čekalo podle Evy Prachařové až tříhodinové zdržení, než se dostala od křižovatky u Spyty až k hraničnímu přechodu za Náchodem. Podobně na tom byly i kamiony od Polska, tam se řidiči setkali s hodinovým nebo i delším čekáním na vjezd do města.

„Po prvních zkušenostech ze včerejší akce bychom chtěli apelovat zejména na dopravce a řidiče kamionů, aby nákladní automobily posílali i jinou trasou, například směrem na Harrachov nebo Ostravu. Při průjezdu Náchodem hrozí až do podzimu opětovné tvoření velkých kolon, ve kterých mohou uváznout nejen řidiči kamionů, ale také občané Náchoda a přilehlých obcí, kteří se potřebují dostat za prací a denními povinnostmi," řekl k dopravním opatřením Martin Červíček, krajský policejní ředitel Královéhradeckého kraje.

Příčinou dopravního kolapsu na mezinárodní silnici je probíhající oprava kruhového objezdu u Slavie. Už tak je silnice napříč městem velmi frekventovaná, přetížená a denně po ní projíždí tisíce automobilů. Opravy však průjezd ještě zkomplikovaly. Doprava je během stavby řízena kyvadlově pracovníky stavby, což je lepší, než kdyby ji řídily semafory. Přesto se už nápor kamionů nedal zvládnout a město doslova paralyzoval.

„Čísla o průjezdu nákladních automobilů jsou naprosto alarmující. Vzhledem k tomu, že nás už za měsíc čeká zahájení generální opravy další okružní křižovatky na této trase, která je podstatně složitějším uzlem pro dopravu v celém regionu, dovolím si už nyní tvrdit, že nás čeká dopravní kolaps," obává se starosta Jan Birke. Podle něj se čtvrteční situace zvládla jen díky policistům, kteří si tak vyzkoušeli v praxi jednu z možností řešení, tedy průběžné odklánění nákladních vozidel před vjezdem do Náchoda.

Náchod se přitom na dopravní opatření během staveb na klíčových křižovatkách v letošním roce dlouho a pečlivě připravoval. Radnice dokonce oslovila prostřednictvím společnosti ČESMAD dopravce nejen v České republice, ale i v Polsku a dalších pobaltských zemích, odkud převážně kamiony přes město jezdí. Doporučeny jim byly trasy přes jiné hraniční přechody. To se v prvních týdnech osvědčilo a doprava probíhala vesměs plynule. To se však rozkřiklo, a tak kamiony přestaly doporučení respektovat. V posledních dnech se tak průjezd nákladních vozidel enormně zvýšil a situace se velmi zdramatizovala. Řidiči nákladních i osobních vozidel tak musí denně trávit v kolonách desítky minut.