Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kdy bude dálnice? Nikdo neví

Dvůr Králové - „Ve výstavbě D11 chceme intenzivně pokračovat. Dokonce z obou stran," potvrdil ministr Dan Ťok.

18.10.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Plíhal Libor

Rychlostní silnice R11 z Jaroměře k polským hranicím nebude. Ne, že by stát aktuálně přehodnotil priority, ale od nového roku dojde ke změně klasifikace. Celý úsek od Prahy přes Hradec, Jaroměř až po hraniční přechod Královec bude veden jako dálnice D11.

„Značení pochází ještě z dob Československa, kdy déčkem se označovaly dálnice federální, erkem české. Až na výjimky ale všechny mají parametry dálnic, proto přistupujeme ke změně," vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok při čtvrteční návštěvě Dvora Králové. „Rychlostní komunikace prakticky vymizí, zbude pouhých 33 kilometrů, nejdelším takovým úsekem bude R35 Turnov Liberec," doplnil ministrův náměstek Tomáš Čoček.

Na návštěvu Královéhradeckého kraje ministra dopravy i šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupu pozval hejtman Lubomír Franc.

„V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro příští rok totiž našel v kolonce D11 nulu a měl obavy, že se stavbou nepočítáme. Není to ale pravda, v přípravě chceme intenzivně pokračovat. Dokonce z obou stran, jak ve stávajícím směru, tak od polských hranic do vnitrozemí. Jakmile vyřešíme všechny majetkoprávní náležitosti, zahájíme další výstavbu," upozornil Dan Ťok ve Dvoře Králové.

O přesném termínu zahájení prací na hraničním přechodu Královec ale nikdo moc mluvit nechce.

„Pokud nedojde k velkému zdržení při výkupech pozemků, při posuzování vlivu stavby na životní prostředí nebo se neobjeví nějaký vzácný druh, tak jsou reálné roky 2019 nebo 2020," připustil Jan Kroupa z ŘSD. A je si vědom, že polská strana už to má ke státním hranicím o polovinu blíž.

S dálnicí D11 ministerstvo počítá. Konkrétní termíny ale nikdo neví

Dálnice D11 má na současném ministerstvu dopravy podporu a s pokračováním výstavby se počítá. Při návštěvě Dvora Králové to ve čtvrtek Dan Ťok potvrdil. A poukázal na to, proč u severních sousedů jsou práce mnohem dál.

„Poláci si uvědomili, že první programovací období Evropské unie se krátí a razantně se do výstavby opřeli. U nás v roce 2010 přišel ministr Bárta s tím že všichni kradou, že je třeba vše zastavit, stavební firmy vyhladovět a ušetřit 4 miliardy. To se sice stalo, ale stavebnictví to obrovským způsobem zabrzdilo. Stavby se nepřipravovaly a nestihneme vyčerpat 10 až 12 miliard. Navíc celý systém se nerozjede ze dne na den a to přináší obrovské problémy," podotkl ministr dopravy.

„Paradoxně jsme v situaci, kdy máme peníze ale brzdí nás nepřipravenost. Česká republika se ale zavázala, že do roku 2030 dobuduje všechny své koridory propojující Evropu a D11 tam patří. Jsem proto přesvědčený, že dálnice bude, a ještě dřív než ve zmíněném roce," připomněl Dan Ťok.

„Poláci jedou podle své legislativy, která je jiná než naše. Českou republiku brzdí nejrůznější správní problémy, získávání závazných stanovisek a podobně, což protahuje cestu k získání stavebních povolení," poukázal Jan Kroupa z ŘSD.

Královédvorský starosta Jan Jarolím s ministrem a jeho kolegy také hovořil o možnosti přeřazení silnice II/300 ze Dvora Králové směr Hořice do I. třídy. Tím by přešla ze správy kraje pod stát a daly by se na její údržbu využívat peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. „Dlouhodobě zastáváme názor, že silnice prvních tříd mají být komunikace páteřní, spojující Českou republiku se zahraničím, kde to není řešené dálnicemi," naznačil ale náměstek ministra Tomáš Čoček. Nicméně ministr připustil, že žádost nejdříve úředníci posoudí a teprve pak vydají stanovisko.

Autor: Aleš Vaníček

18.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kateřina Perknerová.
35 9

Komentář Kateřiny Perknerové: Chraňte si hrdla i majetek, parlament zasedá

Ilustrační foto
5 10

Pojišťovny utahují šrouby: chtějí šetřit na lécích pro těžce nemocné

Praděd pokryl sníh a pomníky hrdinů svíčky: prohlédněte si nejlepší videa

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 16. a 17. listopadu 2017.

Mugabe odmítá odstoupit, lidé vyrazí do ulic podpořit armádní převrat

Mezinárodní pozorovatelé situace v Zimbabwe předpokládají, že její obyvatelé vyrazí v sobotu ve velkém počtu do ulic, aby podpořili nekrvavý vojenský převrat, k němuž v tomto týdnu došlo, a současně vyzvali zimbabwského prezidenta Roberta Mugabeho, aby konečně odstoupil.

Školákům pomáhají při výuce roboti. U dětí rozvíjí logické myšlení

Jsou drobní, blikají a poslouchají rozkazy. Na Základní škole Purkyňova ve Vyškově se školáci učí s pomocí malých robotů, takzvaných Ozobotů. Žáci se díky nim zábavným způsobem seznamují se základy programování.

Škoda bude vyrábět elektromobily v Mladé Boleslavi. Začne v roce 2020

Česká automobilka Škoda Auto bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již od roku 2019 bude firma vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT