Rychlostní silnice R11 z Jaroměře k polským hranicím nebude. Ne, že by stát aktuálně přehodnotil priority, ale od nového roku dojde ke změně klasifikace. Celý úsek od Prahy přes Hradec, Jaroměř až po hraniční přechod Královec bude veden jako dálnice D11.

„Značení pochází ještě z dob Československa, kdy déčkem se označovaly dálnice federální, erkem české. Až na výjimky ale všechny mají parametry dálnic, proto přistupujeme ke změně," vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok při čtvrteční návštěvě Dvora Králové. „Rychlostní komunikace prakticky vymizí, zbude pouhých 33 kilometrů, nejdelším takovým úsekem bude R35 Turnov Liberec," doplnil ministrův náměstek Tomáš Čoček.

Na návštěvu Královéhradeckého kraje ministra dopravy i šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupu pozval hejtman Lubomír Franc.

„V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro příští rok totiž našel v kolonce D11 nulu a měl obavy, že se stavbou nepočítáme. Není to ale pravda, v přípravě chceme intenzivně pokračovat. Dokonce z obou stran, jak ve stávajícím směru, tak od polských hranic do vnitrozemí. Jakmile vyřešíme všechny majetkoprávní náležitosti, zahájíme další výstavbu," upozornil Dan Ťok ve Dvoře Králové.

O přesném termínu zahájení prací na hraničním přechodu Královec ale nikdo moc mluvit nechce.

„Pokud nedojde k velkému zdržení při výkupech pozemků, při posuzování vlivu stavby na životní prostředí nebo se neobjeví nějaký vzácný druh, tak jsou reálné roky 2019 nebo 2020," připustil Jan Kroupa z ŘSD. A je si vědom, že polská strana už to má ke státním hranicím o polovinu blíž.

S dálnicí D11 ministerstvo počítá. Konkrétní termíny ale nikdo neví

Dálnice D11 má na současném ministerstvu dopravy podporu a s pokračováním výstavby se počítá. Při návštěvě Dvora Králové to ve čtvrtek Dan Ťok potvrdil. A poukázal na to, proč u severních sousedů jsou práce mnohem dál.

„Poláci si uvědomili, že první programovací období Evropské unie se krátí a razantně se do výstavby opřeli. U nás v roce 2010 přišel ministr Bárta s tím že všichni kradou, že je třeba vše zastavit, stavební firmy vyhladovět a ušetřit 4 miliardy. To se sice stalo, ale stavebnictví to obrovským způsobem zabrzdilo. Stavby se nepřipravovaly a nestihneme vyčerpat 10 až 12 miliard. Navíc celý systém se nerozjede ze dne na den a to přináší obrovské problémy," podotkl ministr dopravy.

„Paradoxně jsme v situaci, kdy máme peníze ale brzdí nás nepřipravenost. Česká republika se ale zavázala, že do roku 2030 dobuduje všechny své koridory propojující Evropu a D11 tam patří. Jsem proto přesvědčený, že dálnice bude, a ještě dřív než ve zmíněném roce," připomněl Dan Ťok.

„Poláci jedou podle své legislativy, která je jiná než naše. Českou republiku brzdí nejrůznější správní problémy, získávání závazných stanovisek a podobně, což protahuje cestu k získání stavebních povolení," poukázal Jan Kroupa z ŘSD.

Královédvorský starosta Jan Jarolím s ministrem a jeho kolegy také hovořil o možnosti přeřazení silnice II/300 ze Dvora Králové směr Hořice do I. třídy. Tím by přešla ze správy kraje pod stát a daly by se na její údržbu využívat peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. „Dlouhodobě zastáváme názor, že silnice prvních tříd mají být komunikace páteřní, spojující Českou republiku se zahraničím, kde to není řešené dálnicemi," naznačil ale náměstek ministra Tomáš Čoček. Nicméně ministr připustil, že žádost nejdříve úředníci posoudí a teprve pak vydají stanovisko.