Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Když přijde zima aneb Kolik stojí kasu města jedno sněžení

Nové Město nad Metují - V pondělí, kdy během pár hodin napadlo několik centimetrů sněhu, vyrazili zaměstnanci technických služeb v Novém Městě nad Metují do akce. Měli plné ruce práce, aby při sněžení vůbec zvládali uklízet místní komunikace a chodníky.

12.2.2015
SDÍLEJ:

Odklízení sněhu v Novém Městě nad Metují.Foto: Michal misha Fanta

Za jeden výjezd se spotřebuje na chodníky a komunikace:cca 1.350 kilogramů soli, což činí 4 536 Kč
5 tun písku, což představuje 1 095 Kč
0,5 tun drtě o zrnitosti 2-4 mm, což činí 177 Kč
Zdroj: Technické služby
Nové Město nad Metují

Kolik vlastně stojí taková zimní údržba ve městě a kolik materiálu se při ní upotřebí? Za jeden průměrný výjezd se spotřebuje na chodníky i komunikace asi 1 350 kilogramů soli, což představuje částku asi čtyři a půl tisíce korun. Kilogram soli nakupují Technické služby za 3,36 koruny. Dále jeden průměrný výjezd spotřebuje pět tun písku. To představuje částku 1 095 korun. Tuna tedy městskou kasu vyjde na 219,12 korun. Když přijde sněžení, ledovka či námraza, musí také pracovníci technických služeb posypat chodníky 0,5 tunou drtě. Ta přijde na 177 korun. Pokud je však kalamita, náledí nebo ledovka, spotřeba posypových materiálů může být až dvojnásobná.

Mají domácí pohotovost

Technické služby, které zimní údržbu provádí, vyráží do terénu vždy, když je na chodnících napadaná vrstva sněhu vyšší než dva centimetry, nebo neprodleně po ukončení sněžení. Údržbu chodníků zajišťuje 15 pracovníků.

„Určení pracovníci mají domácí pohotovost a na můj pokyn vyjíždějí. Zimní údržba se provádí dle momentální potřeby a to i o víkendech, svátcích a v nočních hodinách. Každý výjezd je dle situace jiný, protože se sype tam, kde je zjištěna závada ve sjízdnosti nebo schůdnosti. Pokud jsou chodníky po vymetení nebo vypluhování kluzké, provádí se ještě následný posyp pískem nebo solí. V případě náledí se provádí pouze posyp pískem," vysvětluje vedoucí technických služeb Miroslav Trojan, který vývoj počasí, vyhodnocení situace a pokyn k výjezdu jednotlivým pracovníkům vydává.

Mají přesně určené trasy

Pracovníci technických služeb obsluhují také techniku. Každý ze strojů má svoji přesně určenou trasu, na kterou vyjíždí neprodleně po ukončení sněžení. Pro zajištění údržby mají technické služby k dispozici tři traktory s radlicí, dva sypače na vozech multicar, z toho jeden má přední radlici, a jeden nakladač s přední radlicí. Technické zázemí dále doplňují tři ručně vedené vyhrnovací stroje, dvě malé ručně vedené sněhové frézy a motorová čtyřkolka. Na čtyřkolce je možné měnit radlici s válcovým kartáčem a dle situace je za ni zapojen i malý chodníkový sypač. Pro údržbu chodníků jsou určeny speciální úzké stroje s předním válcovým kartáčem, který je možné zaměnit za radlice.

Zimní údržba komunikací a chodníků je prováděna dle schváleného plánu zimní údržby. V něm je stanoveno pořadí důležitosti jednotlivých komunikací a jsou zde vyjmenované úseky, kde se údržba neprovádí. Udržované chodníky ve městě jsou rozděleny do jednotlivých tras, které mají na starosti konkrétní pracovníci. Město je rozděleno do celkem šesti tras. První čtyři jsou zametány strojově a mají celkovou délku 46 kilometrů.

Zametat musí také ručně

„Trasy pět a šest se zametají ručně, neboť se jedná o neprůjezdné úseky jako například schody k Horákovu mlýnu, schodů do Spů, veškerá schodiště na Komenského ulici a na Rychtě, dočišťování vstupů u přechodů pro chodce a autobusové nádraží Na Rychtě včetně autobusových zastávek ve městě," dodává Miroslav Trojan.

Pro město je zimní údržba jednou z priorit. Jak by ne, obyvatelé ji pociťují ihned a žádají si ji. „Zimní údržba je pro nás jednou z prioritních otázek. Na podzim každého roku hodnotíme výsledky za předchozí zimní sezónu a ve spolupráci s vedoucím technických služeb připravujeme aktuální plán zimní údržby silnic a chodníků ve městě. Je vyhodnocován stav techniky pro údržbu silnic a chodníků, množství a typ posypového materiálu," dodal novoměstský starosta Petr Hable.

(ek, bed)

Autor: Pavel Bednář, Redakce

12.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Týraných důchodců výrazně přibývá. Trápí je mladší manželky

Ilustrační foto.

Nehoda vlaku: Náhoda? Provokace? Nebo šlo o teroristický čin?

Hrozivý let sraženého chodce a lyžování na jihu Moravy: nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 15. prosince 2017.

Při bitkách mezi izraelskými vojáky a Palestinci čtyři Palestinci zahynuli

Izraelští vojáci zabili v pátečních přestřelkách čtyři Palestince a nejméně 150 dalších zranili. Palestinci pokračují už druhý týden v násilných protestech proti tomu, že americký prezident Donald Trump uznal Jeuzalém za izraelské hlavní město. 

Válcovny plechu ve Frýdku-Místku už patří polské společnosti Stalprodukt

Válcovny plechu ve Frýdku-Místku mají od pátečního večera nového majitele. Je jím polská společnost Stalprodukt, polský výrobce ocelí s vysokou přidanou hodnotou.

AKTUALIZOVÁNO

Rakouskou vládu vytvoří lidovci a svobodní, domluvili se

Rakouská lidová strana (ÖVP) a protiimigrační Svobodná strana Rakouska (FPÖ) se po dvou měsících dohodly na uzavření vládní koalice. Informovala o tom agentura APA.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT