Čtvrt století uplynulo v těchto dnech od chvíle, kdy začal lidský život ovlivňovat mobilní telefon.

Zpočátku si ho mohli dovolit jen ti nejbohatší a pokrytí signálem bylo jen na zlomku českého území. Během let však prodělala mobilní sít bouřlivý vývoj a představit si člověka bez mobilu, včetně seniorů a dětí, je dnes skoro nemožné. V posledních letech mobilní trh navíc změnil tvář díky poptávce po datech. A nástup zaznamenal rychlý internet. Co to přináší? Víme, co dělají a kde právě jsou naše děti, co dělají další členové rodiny, zavoláme si z marketu, co máme koupit k večeři. Mobilní telefony však zasahují do našeho života více, než si připouštíme. Znáte obrázek například z čekárny u lékaře: každý pacient cvaká mobilní data. Nebo babičky, která u stolu místo povídání kouká na celou telefonující rodinu. Na děti, sedící s mobilem a hrající hry. Nemůžeme si na něco vzpomenout? Nevadí. Vygooglujeme si to pomocí datovky na mobilu. A mozek postupně zakrňuje. Už pochopil, že se nemusí namáhat, když všechno se dá zjistit během několika vteřin i jinak. Bez něj.

V Mladých Bukách zabavují dětem mobily před vyučováním

Nebezpečí, že by nás mohla úplně pohltit technika, si začali uvědomovat hlavně učitelé ve školách. A bijí na poplach.

Například v Trutnově se dvě školy letos v únoru zapojily do jednodenní akce Off – line. Čas se na ZŠ Komenského a ZŠ Mládežnická proto aspoň na chvilku zastavil před pětadvaceti lety. Žáci i pedagogové nechali doma mobily, tablety, počítače a v obou školách se zcela vypnuly internetové sítě. Každý byl překvapen, co všechno už neumí a jak jsme podlehli technickému pokroku. Iniciativu si vymysleli paradoxně správci internetových sítí na školách Zdeněk Heteš a Václav Fišer. „Právě my nejlépe víme, jaké to je být neustále pod vlivem internetové a počítačové techniky. Máme radost, že se podařilo nastartovat projekt, ve kterém se aspoň na jeden den vše zastaví, život se zpomalí a můžeme dětem vyprávět, jaké to bylo dříve," komentovali vydařeou akci. Právě při ní si všichni uvědomili, jak dříve běžel život jinak a jak bylo například nutné o věcech více přemýšlet.

Se zajímavou vlaštovkou, která si zaslouží pozornost, přišli začátkem letošního školního roku v Základní škole Mladé Buky. Mobilní telefony se rozhodli alespoň na dočasnou dobu vymýtit z tříd a žákům telefony prostě před začátkem vyučování seberou a uzamknou ve sborovně. Když jdou děti domů, zase jim přístroje vrátí. Vše se děje se svolením rodičů.

„Ředitel je frajer, ostatní školy by si z toho měli vzít příklad," míní uživtaelé sociálních sítí. A aby mladobucké školáky ještě více motivovali k pohybu a odtrhli je od mobilní techniky a tabletů, otevřeli pro ně u školy pumptrackové tratě a chtějí budovat nová sportoviště. Jak se pro novináře vyjádřil ředitel školy Pavel Petržela, jde o boj proti mediální demenci.

Děti neudrží pozornost. Ve třídách bez mobilů mají lepší výsledky

Bez mobilu ani ránu. Vždyť studenti stráví pětinu školního času právě jejich používáním. Z průzkumu americké organizace Common Sense Media vyplývá, že devět z deseti žáků posílá během výuky sms a bezmála každý desátý hraje ve vyučování počítačové hry.

Mobilní telefony jsou vůbec noční můrou nejednoho učitele. Řada kantorů také nesouhlasila s masovým zaváděním tabletů do škol, se kterým před časem přišel bývalý ministr školství Marcel Chládek (ČSSD). Na některých školách se už dokonce rozjel pilotní program, nicméně současná ministryně Kateřina Valachová (ČSSD) míní, že by se k pronikání těchto pomůcek do výuky mělo přistupovat citlivě.

Na používání mobilů při vyučování jsou ale jednoznačnější názory. Jejich odpůrci se mohou opřít o dlouholetý výzkum amerického psychologa Larryho Rosena. Ten zkoumá děti již čtvrt století a tvrdí, že mobily způsobují u dětí narcismus, psychická onemocnění a agresivní tendence. To potvrzují i čeští odborníci. „Celkově mají děti s poruchami pozornosti problémy reflektovat okolí i sebe samy. Poruchy pozornosti nebo specifické poruchy učení se objevují poměrně často," řekla Deníku psycholožka a bývalá učitelka Lenka Kvěchová.

Výzkum London School of Economics ukazuje, že žáci škol, ve kterých je mobilní telefon zakázán, mají v průměru o 6,41 procenta lepší výsledky. Děti jsou přitom obrovskými konzumenty nových technologií. Žáci do 12 let stráví užíváním s mobilním telefonem, počítačem a u televize téměř šest hodin denně. Ve věku od 13 do 18 let dokonce o tři hodiny více.

Samotní studenti se ovšem určitým omezením nebrání. Ve studii Bernarda McCoye z univerzity v americké Nebrasce více než polovina studentů uvedla, že by souhlasila s nařízením proti vyrušování mobily v hodinách. Pro úplný zákaz telefonů, tabletů a počítačů se ale vyslovilo pouze devět procent z nich.

DIGITÁLNÍ DEMENCE, ÚZKOST A DEPRESE

Koncentrace je zřejmě jedním z pilířů úspěchu v životě. Dvě třetiny teenagerů ale věří, že věnovat se několika souběžným aktivitám nemá žádný vliv na kvalitu jejich práce.

Odborníci ovšem mají jasno. Pokud si mladí lidé učením nevybudují schopnost udržet pozornost, budou mít i později problém kontrolovat své emoce a empatii. Německý psycholog Manfred Spitzer, autor knihy Digitální demence, tvrdí, že důsledkem používání digitálních médií jsou poruchy čtení, úzkost, deprese či sklony k obezitě. „Porucha může být však způsobena dědičně. U dítěte s ADHD (pozn. red.: porucha pozornosti s hyperaktivitou) může být faktorů, které jsou příčinou, více. Média rozhodně nemohou za všechno," upozornila psycholožka Kvěchová.

Nicméně speciální pedagog a ředitel pedagogicko-
-psychologické poradny v Brně Libor Mikulášek učitelům radí, aby ve třídách provedli systémová opatření. „Posadit žáka dopředu a dát mu spolužáka, který ho vtáhne do děje. Důležitá je kontrola a činnosti jako utírání tabule či jiné drobné aktivity, které pozornost oživí," dodal Mikulášek.